Blog

Drogi transportowe w magazynie – jak powinny wyglądać?

Drogi transportowe w magazynie to bardzo istotna kwestia, o którą warto zadbać jeszcze na etapie planowania przestrzeni magazynowej. Jak ustalić ich prawidłową szerokość i jakie wymogi powinny spełniać, tak aby były przejezdne i bezpieczne? Dowiedz się już teraz!

Przepisy dotyczące dróg transportowych

Na początek warto wiedzieć na jakiej podstawie należy zabrać się do wytyczania dróg transportowych w magazynie. Wszystkie kwestie z nimi związane znaleźć można w odpowiednich przepisach prawnych.

Kwestia wytyczania dróg transportowych przedstawiona jest m.in. w:

  • Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki socjalnej z 26.09.1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • Prawie o ruchu drogowym z 20.06.1997;
  • Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
  • Obwieszczeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 28.08.2003r.

Ponadto istotne jest, aby wszystkie trakty komunikacyjne były zgodne z Polskimi Normami, według których drogi transportowe w magazynie muszą być dostosowane do:

  • przewidywanej liczby potencjalnych użytkowników,
  • urządzeń mechanicznych, które będą wykorzystywane do transportu,
  • gabarytów palet oraz transportowanych ładunków.

Użytkownicy dróg transportowych w magazynie

użytkownicy dróg transportowych

Z uwagi na ogólne bezpieczeństwo pracy w magazynach, dostęp do dróg transportowych powinien być odpowiednio kontrolowany i zorganizowany. Wszyscy piesi pracownicy, operatorzy wózków widłowych oraz osoby zajmujące się kwestiami technicznymi muszą przestrzegać zasad, które zapewniają płynny przepływ pracy oraz minimalizują ryzyko wypadków. W związku z tym przestrzeń magazynowa, w tym ciągi komunikacyjne, musi być zaplanowana zgodnie z wytycznymi projektowania.

Drogi transportowe dzielą się na trzy podstawowe typy, w zależności od ich użytkowników:

  1. Drogi przeznaczone wyłącznie do ruchu pieszego – tego typu drogi są niezbędne w miejscach, gdzie bezpieczeństwo pieszych ma kluczowe znaczenie, np. w pobliżu miejsc pracy ręcznej lub stanowisk kompletacyjnych. W takich ciągach nie przewiduje się ruchu pojazdów, co minimalizuje ryzyko kolizji.
  2. Drogi wykorzystywane przez pieszych oraz wózki jezdniowe – wymagają one odpowiednio szerszych pasów ruchu, aby umożliwić bezpieczne współistnienie pieszych i pojazdów. Szerokość takich dróg musi uwzględniać przemieszczane ładunki oraz wózki widłowe, dlatego projektując je, należy brać pod uwagę szerokości dróg transportowych niezbędne do swobodnego i bezpiecznego manewrowania.
  3. Drogi, po których poruszają się jedynie wózki – są to zazwyczaj ciągi komunikacyjne jednokierunkowe lub dwukierunkowe, zaprojektowane tak, aby umożliwić bezkolizyjny ruch pojazdów transportowych. W magazynach o dużym przepływie towarów, zwłaszcza w magazynach przepływowych, te drogi odgrywają kluczową rolę w sprawnym zarządzaniu logistyką i zapewnieniu płynnego przepływu towarów.

Szerokość i organizacja wszystkich ciągów komunikacyjnych w magazynie musi być dokładnie zaplanowana, z uwzględnieniem specyfiki przemieszczanych ładunków oraz intensywności ruchu w różnych strefach. Dzięki przestrzeganiu tych zasad, możliwe jest zapewnienie optymalnej efektywności pracy oraz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg transportowych w magazynie.

Drogi transportowe w magazynie – główne wytyczne

Podczas projektowania dróg transportowych w magazynie należy bezwzględnie pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Z uwagi na transport wewnętrzny, który odbywa się za pomocą wózków widłowych jezdniowych, nawierzchnia dróg transportowych powinna być maksymalnie przystosowana do jazdy takimi pojazdami. Co oznacza to w praktyce? Pod uwagę powinna być brana nie tylko odpowiednia szerokość dróg transportowych, ale także:

  • właściwa, utwardzona i równa nawierzchnia,
  • widoczne oznakowanie dróg transportowych,
  • wskazanie dróg ewakuacyjnych,
  • zastosowanie bezpiecznych rozwiązań umożliwiających przekroczenie dróg transportowych lub płynne włączenie się do ruchu,
  • wykorzystanie dobrego oświetlenia w celu zapewnienia dobrej widoczności,
  • ograniczenia prędkości na drogach transportowych wewnętrznych muszą być jasno określone.

Jak określić szerokość dróg transportowych?

jak wyznaczać szerokość dla dróg transportowych To, jak szerokie będą drogi transportowe w magazynie zależy od przewidywanej szerokości transportowanych ładunków (w przypadku jeśli wystają poza obrys wózka widłowego), a także przewożących je urządzeń. Ważne jest także – czy sytuacja dotyczy ruchu jednokierunkowego czy dwukierunkowego.

Dla określenia szerokości dróg przyjmuje się dwa istotne parametry:

  • szerokość przewożonego ładunku (lub szerokość pojazdu z załadowanym ładunkiem) – określana jako – a
  • szerokość drogi transportowej – opisywana jako b

Poniżej zaprezentujemy zalecaną szerokość drogi transportowej w zależności od typu transportu.

1. Drogi dla wózków widłowych

Jeśli chodzi o drogi, na których odbywa się wyłącznie ruch wózków widłowych elektrycznych czy wózków wysokiego składowania, drogi transportowe powinny być zaprojektowane zgodnie z odpowiednimi normami i przepisami. W przypadku dróg jednokierunkowych minimalna szerokość drogi wynosi: b = a + 60 cm, gdzie „a” to szerokość transportowanego ładunku. W ruchu dwukierunkowym szerokość powinna wynosić: b = 2a + 90 cm, aby zapewnić bezpieczne mijanie się pojazdów.

2. Drogi w ruchu mieszanym

Gdy po drogach transportowych poruszają się zarówno pojazdy, jak i piesi, konieczne jest zapewnienie większej przestrzeni. Szerokość drogi wynosi b = a + 100 cm w ruchu jednokierunkowym oraz b = 2a + 200 cm w dwukierunkowym. Kluczowe są odpowiednie oznakowania dróg transportowych, zwłaszcza w miejscach o ograniczonej widoczności (np. otwory drzwiowe, pobliże budynków). Minimalna szerokość drogi transportowej musi spełniać normy bezpieczeństwa zgodne z przepisami dotyczącymi dróg wewnątrzzakładowych i hal produkcyjnych.

Należy również zwrócić uwagę na nachylenie dróg transportowych, by zapewnić bezpieczny ruch pieszy i pojazdów. Drogi transportowe muszą być odpowiednio oznaczone i dostosowane do intensywnego przepływu towarów, na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy.

3. Ruch pieszych pracowników

Przestrzeganie wytycznych dotyczących dróg transportowych wewnętrznych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności. Ważne jest stosowanie odpowiednich wytycznych projektowania dróg, które muszą mieć minimalne szerokości, dostosowane do środków transportowych oraz intensywności ruchu. Odpowiednie oznaczenie dróg i dbałość o zachowanie bezpieczeństwa na każdym etapie są niezbędne, szczególnie na drogach wewnątrzzakładowych i w magazynach przepływowych. Nachylenie powierzchni dróg powinno być odpowiednio dostosowane, aby zapewnić bezpieczny przepływ towarów i poruszanie się pojazdów.

Podsumowanie

wózek - popularny środek transportu magazynowego

W kwestii dróg transportowych kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie przestrzeni magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi projektowania. Zapewnienie właściwych szerokości dróg, oznakowania oraz dostosowanie ich do rodzaju transportowanych ładunków i pojazdów ma ogromne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa.

W magazynach należy dbać o bezpieczeństwo poruszania się zarówno pojazdów, jak i pieszych, zwłaszcza w miejscach o ograniczonej widoczności i pobliżu budynków. Kluczowe jest także dostosowanie dróg na każdym odcinku drogi, szczególnie w intensywnie użytkowanych ciągach komunikacyjnych. W magazynach przepływowych, gdzie ruch towarów jest intensywny, odpowiednie zarządzanie drogami transportowymi zapewnia płynność operacji i minimalizuje ryzyko wypadków.