Właściwa gospodarka magazynowa to bardzo ważne zagadnienie, które ma podstawowe znaczenie dla logistyki firmy. Skuteczne zarządzanie magazynem jest niezbędne dla prawidłowego i efektywnego przepływu oraz składowania ładunków. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak powinna wyglądać prawidłowo zarządzana gospodarka magazynowa.
Czym jest gospodarka magazynowa?
Proces magazynowania oraz gospodarka magazynowa to dwa istotne aspekty, gdy mowa o sprawnie funkcjonującym przemyśle oraz handlu. Aby mógł on zachodzić, konieczne jest odpowiednie, płynne zarządzanie magazynami służącymi do przechowywania (czasowego składowania) towarów. Ale nie tylko! W przypadku magazynowania ważne jest również skuteczne:
przyjmowanie i wprowadzanie zamówień do systemu,
rozmieszczanie ładunków zgodnie z przyjętym systemem,
kontrolowanie stanów magazynowych,
kompletowanie towarów,
wydawanie zamówień.
W tym celu niezbędne jest skorzystanie z odpowiednich środków (jak np. wózki widłowe elektryczne, czy wózki widłowe wysokiego składowania) oraz posiadanie odpowiedniej infrastruktury magazynowej (drogi transportowe, regały magazynowe, punkty przyjmowania i wydawania towarów). A także prawidłowa logistyka.
Logistyka magazynowa
Logistykę magazynową najczęściej rozumie się jako zespół czynności polegających na planowaniu, wdrażaniu oraz kontroli przepływu ładunków przez magazyn. Jest to niezbędny element spajający w jedną całość dwa procesy: hurtowy zakup towaru u producenta oraz jednostkowy zakup dokonywany przez klienta indywidualnego. Oznacza to, że prawidłowe magazynowanie ma bezpośredni wpływ na:
jakość organizacji przedsiębiorstwa,
szybkość dostarczania zamówień do klientów,
poprawność kompletowanych i wydawanych zamówień,
koszt obrotu materiałowego.
Sprawnie przebiegający proces logistyki magazynowej ułatwia i przyśpiesza przepływ towarów przez magazyn, pozwalając obniżyć koszty ich długotrwałego składowania.
Jak prawidłowo przygotować przestrzeń magazynową?
W kwestii gospodarki magazynowej, bardzo istotne jest pytanie: jak prawidłowo nią zarządzać, tak aby przynosiła zyski. Podstawą jest wybranie jednego, przemyślanego systemu magazynowania, który będzie dopasowany zarówno do możliwości przestrzennych magazynu, jak i do charakteru składowanych ładunków (więcej o różnych rodzajach magazynów dowiesz się z naszego kolejnego artykułu).
Kolejnym ruchem jest prawidłowe rozplanowanie dróg transportowych – zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wyznaczenie miejsc składowania wraz z doborem odpowiedniej wysokości regałów magazynowych.
Kiedy zaplanowany jest system przepływu ładunków przez magazyn oraz gotowe miejsca jego składowania, należy jeszcze koniecznie zadbać o dobór odpowiednich urządzeń na wyposażenie magazynu.
Wyposażenie magazynu
Transport wewnętrzny magazynowy jest niezbędnym elementem logistyki magazynowej oraz planowania gospodarki magazynowej. To właśnie on pozwala na szybkie i sprawne przemieszczanie ładunków oraz wykonywanie czynności związanych z obsługą zamówień, kompletacją czy składowaniem.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, współcześnie wiele magazynów nie tylko dysponuje mechanicznymi urządzeniami transportowymi (od wózków paletowych po wózki wysokiego składowania czy wózki do kompletowania) ale również coraz częściej wykorzystuje nowoczesne automatyczne rozwiązania.
Poza samymi urządzeniami, wyposażenie magazynu to także pojemniki czy platformy służące do bezpiecznego transportowania oraz składowania. Zalicza się do nich m.in.:
różnego typu palety do wózków widłowych,
beczki do przechowywania sypkich lub płynnych materiałów,
chłodnie – konieczne szczególnie przy magazynowaniu świeżych spożywczych produktów,
silosy – umożliwiające również składowanie sypkich towarów, jak np. zboża.
Zarządzanie gospodarką magazynową to także odpowiadanie na potrzeby oraz dostosowanie magazynu do charakteru składowanych w nim ładunków.
Jak sprawnie zarządzać gospodarką magazynową?
Gdy posiada się już podstawowe narzędzia do pracy, czyli poprawnie zagospodarowany magazyn oraz skuteczne w obsłudze ładunków urządzenia, należy zadbać o sprawne funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
Dla prawidłowej pracy magazynu konieczne jest zastosowanie i wprowadzenie struktur pracowniczych, które umożliwią sprawne wykonywanie zadań na każdym etapie oraz nadzór nad całym przebiegiem procesu. Ponadto, istotne jest, aby zatrudnieni pracownicy dysponowali niezbędnymi uprawnieniami oraz umiejętnościami (jak np. aktualne uprawnienia na wózki widłowe).
Kolejnym ważnym krokiem jest wdrożenie w magazynie odpowiednich systemów zarządzania składowanymi ładunkami. Umożliwią one swobodny przepływ ładunków z zachowaniem wszelkich formalności.
Na koniec istotne jest sprawowanie pieczy nad wszystkimi kwestiami technicznymi związanymi z gospodarką magazynową. Oznacza to regularną konserwację urządzeń, poddawanie przeglądom wszystkich przeznaczonych do tego sprzętów oraz dbanie o prawidłowy stan techniczny zarówno powierzchni użytkowych, jak i regałów, oświetlenia itp.
Równie ważne są prawidłowe oznaczenia na terenie całego magazynu (zarówno poziome jak i pionowe), które pozwalają na podkreślenie miejsc, gdzie może znajdować się potencjalne niebezpieczeństwo, gdzie znajdują się wyjścia awaryjne itd.
Podsumowanie
Zarządzanie codzienną pracą magazynu może być łatwiejsze dzięki wdrożeniu odpowiednich systemów, wyborowi właściwych urządzeń oraz zatrudnieniu wykwalifikowanych pracowników. Sprawnie funkcjonująca gospodarka magazynowa stanowi gwarancję sukcesu szybkiego i skutecznego przebiegu procesów logistycznych.
Badania oraz psychotesty wykonywane w ramach kursów na wózki widłowe, stanowią jeden z bardzo istotnych elementów w procesie ubiegania się o zezwolenia na obsługę urządzeń jezdniowych unoszących. W dużej mierze,…
Drogi transportowe w magazynie to bardzo istotna kwestia, o którą warto zadbać jeszcze na etapie planowania przestrzeni magazynowej. Jak ustalić ich prawidłową szerokość i jakie wymogi powinny spełniać, tak aby…
Zdarzają się niechlubne przypadki, kiedy to pracownicy mimo wygaśnięcia uprawnień, bądź też w przypadku ich braku decydują się na jazdę wózkiem widłowym. W poniższym artykule odpowiemy, jakie mogą być konsekwencje…
My i nasi partnerzy, w tym Google, używamy plików cookie oraz podobnych technologii do analizy ruchu, poprawy doświadczeń użytkowników oraz personalizacji reklam. Zbieramy dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności. Wyrażając zgodę zgadzasz się na używanie plików cookie, do wyświetlania reklam spersonalizowanych i niespersonalizowanych. Możesz zarządzać swoją zgodą w dowolnym momencie, klikając ikonę ciasteczka w lewym dolnym rogu naszej strony. Klikając 'Zezwól', wyrażasz zgodę na powyższe działania.
Pliki cookie są to niewielkie pliki tekstowe zapisywane i przechowywane przez przeglądarkę internetową na Twoim urządzeniu (np. komputerze lub smartfonie). Pliki cookie umożliwiają zapamiętanie preferencji, dzięki czemu poprawiają jakość korzystania ze strony internetowej oraz pomagają nam dostosować serwis do potrzeb użytkowników. Pliki cookie używane są również w celach statystycznych, analitycznych oraz marketingowych do prezentacji określonych treści, którymi chcemy Cię zainteresować lub z własnej inicjatywy będziesz zainteresowany. W niektórych przypadkach dane uzyskane z plików cookie są udostępniane stronom trzecim w celu analiz lub marketingu m. in. Google Ads, Meta Ads, Google Analytics i innym wymienionym poniżej. Możesz wykonać swoje prawo do wyłączenia tego udostępniania w dowolnym momencie, wyłączając pliki cookie.
Te pliki cookie i skrypty są niezbędne do prawidłowego działania witryny i nie mogą być wyłączone. Są one zwykle ustawiane tylko w odpowiedzi na działania podjęte przez Ciebie, które są równoznaczne z żądaniem usług, takich jak ustawienie preferencji prywatności, logowanie się lub wypełnianie formularzy. Możesz ustawić swoją przeglądarkę, aby blokować lub informować cię o tych plikach cookie, ale niektóre części witryny nie będą wtedy działać. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Analityka
Te pliki cookie i skrypty pozwalają nam liczyć odwiedziny i źródła ruchu, abyśmy mogli mierzyć i poprawiać wydajność naszej witryny. Są to m. in. Google Analytics lub Yandex Metrica. Pomagają nam znać najbardziej i najmniej popularne strony oraz zobaczyć, jak odwiedzający przemieszczają się po stronie. Wszystkie informacje, które te pliki cookie zbierają, są zagregowane i dlatego anonimowe. Jeśli nie pozwalasz na te pliki cookie i skrypty, nie będziemy wiedzieć, kiedy odwiedziłeś naszą witrynę.
Osadzone wideo
Te pliki cookie i skrypty mogą być ustawione poprzez naszą stronę przez zewnętrzne usługi hostingu wideo, takie jak YouTube lub Vimeo. Mogą być używane do dostarczania treści wideo na naszej stronie internetowej. Jest możliwe, aby dostawca wideo mógł stworzyć profil Twoich zainteresowań i pokazać Ci odpowiednie reklamy na tej lub innych stronach internetowych. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, ale opierają się na unikalnym identyfikowaniu przeglądarki i urządzenia internetowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie lub skrypty, możliwe jest, że osadzone wideo nie będzie działać zgodnie z oczekiwaniami.
Marketing
Te pliki cookie i skrypty mogą być ustawione na naszej stronie przez naszych partnerów reklamowych takich jak Google Ads, Meta Ads, Pinterest Ads, TikTok Ads. Mogą być one wykorzystywane przez te firmy do tworzenia profilu Twoich zainteresowań i wyświetlania Ci odpowiednich reklam na innych stronach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, ale opierają się na unikatowym identyfikatorze Twojej przeglądarki i urządzenia internetowego. Jeśli nie pozwolisz na te pliki cookie i skrypty, doświadczysz mniej celowanych reklam.
Facebook Advanced Matching
Ulepszone dopasowanie Facebooka może poprawić przyporządkowanie reklam i śledzenie konwersji. Może nam pomóc osiągnąć lepiej dopasowane grupy docelowe za pośrednictwem naszych reklam. Jeśli to możliwe, podzielimy się z Facebookiem zaszyfrowanymi informacjami, takimi jak Twoje imię, numer telefonu, adres e-mail lub adres.
Facebook CAPI
Wydarzenia API Konwersji Facebooka (CAPI) pozwalają nam lepiej zrozumieć, jak interagujesz z naszymi witrynami. Pozwalają nam mierzyć wpływ naszych reklam na konwersje witryny i poprawiać dopasowanie reklam dzięki grupom docelowym. Jeśli to możliwe, możemy podzielić się z Facebookiem informacjami, takimi jak imię, adres e-mail, numer telefonu lub adres.