Na rynku obecnych jest wiele różnorodnych rodzajów oraz modeli opon do wózków widłowych. Jak wybrać właściwy? Czym kierować się przy wyborze i jak właściwie dobrać rozmiar opon? Na te pytania odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule!
Jak w każdym pojeździe wyposażonym w opony, tak i w widlaku, elementy te pełnią bardzo istotną funkcję. To między innymi dzięki nim pojazd może poruszać się płynnie i pokonywać przeszkody. Od przyczepności opon zależy bezpieczeństwo przewożonego ładunku oraz samego operatora, dlatego tak ważne jest, aby były prawidłowo dobrane oraz regularnie kontrolowane. Opony do wózków widłowych powinny być dobierane na podstawie trzech decydujących czynników:
- rodzaju pojazdu;
- typu podłoża po jakim się porusza;
- charakteru transportowanych materiałów/towarów.
Oczywiście dodatkowym czynnikiem, mającym niebagatelny wpływ na wybór konkretnego modelu opon do wózków widłowych jest cena.
Wśród opon do wózków widłowych wyróżnić można dwa podstawowe rodzaje, które różnią się od siebie zarówno pod względem budowy, ceny, sposobu montażu, jak i zastosowania. Są to opony superelastyczne oraz pneumatyczne.
Pełne opony do wózków widłowych
Pełne opony do wózków widłowych wzięły swoją nazwę bezpośrednio od sposobu swojej budowy – w całości wypełnione są one gumą i nie posiadają wolnych przestrzeni na powietrze. W ich konstrukcji pod bieżnikiem znajduje się warstwa amortyzująca, a pod nią warstwa bazowa. W zależności od ilości warstw wyróżnia się opony superelastyczne oraz elastyczne– czyli opony 2-u i 3 warstwowe.
Dwuwarstwowa opona do wózka widłowego w całości wykonana jest z gumy i nie posiada warstwy amortyzującej. Z tego powodu wykorzystywana jest najczęściej na płaskich równych powierzchniach i utwardzonych podłożach. Jej zaletą jest niska cena.
Opona trójwarstwowa jest bardziej zaawansowana, gdyż została dodatkowo wyposażona w warstwę amortyzującą (SOFT), co pozwala znacząco podnieść komfort jazdy oraz zmniejszyć ilość drgań, nawet podczas przejazdów na nierównych podłożach.
Zalety montażu pełnych opon
Pomimo, iż opony pełne odznaczają się niewielką i umiarkowaną amortyzacją, istnieje wiele zalet ich montażu, m.in.:
- nie ma możliwości przebicia opon pełnych; nawet jeśli przez przypadek wbije się w nie niewielki przedmiot (gwóźdź czy kamień) będą one w stanie dalej się poruszać;
- opony pełne bardzo trudno ulegają odkształceniom, nawet pod dużym naporem ładunku;
- opony do wózków widłowych tego typu odznaczają się długą żywotnością; pomimo iż są nieco droższe od opon dętkowych, to ich zakup jest opłacalny, ponieważ dzięki solidnej konstrukcji są wytrzymałe;
- istnieje możliwość zamontowania tego typu opon w wersji niebrudzącej – czyli takich, które nie pozostawiają śladów nawet na jasnych i gładkich powierzchniach czy płytkach.
Wady montażu pełnych opon
Do głównych wad wykorzystanie opon elastycznych i superelastycznych można zaliczyć:
- słabszą amortyzację;
- konieczność wymiany tego typu opon przy wykorzystaniu specjalistycznych pras hydraulicznych;
- wysoką cenę.
Gdzie montuje się opony pełne?
Pełne opony do wózków widłowych montuje się w większości wózków jezdniowych poruszających się wewnątrz pomieszczeń. Zatem mogą być wykorzystywane zarówno w:
Ten rodzaj opon, dzięki możliwości zastosowania typu Non-Marking (nie zostawiających śladów) jest często i chętnie wykorzystywany w branży spożywczej, a także wszędzie tam, gdzie liczy się zachowanie porządku i czystości (np. w drukarniach).
Dętkowe opony do wózków widłowych
Opony dętkowe bywają inaczej nazywane oponami pneumatycznymi. W przeciwieństwie do opon superelastycznych nie są one wypełnione w całości gumą, a (podobnie jak opony samochodowe) sprężonym powietrzem. W ich przypadku bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponie – zgodnego z wytycznymi przekazanymi przez producenta. Wyróżnia się dwa główne rodzaje opon dętkowych: opony radialne i diagonalne.
Opony radialne (najbardziej spośród wszystkich zbliżone do opon samochodowych) są zdecydowanie bardziej wytrzymałe niż diagonalne opony do wózków widłowych. Z kolei te drugie są wybierane często ze względu na bardzo niską cenę.
Zalety montażu opon dętkowych
Pomimo, iż to opony pełne są znacznie trwalsze, równie często podczas zakupu wybiera się opony dętkowe. Jakie są zalety ich zakupu?
- opony dętkowe są tańsze niż opony pełne;
- ten rodzaj opon cechuje doskonała amortyzacja, a co za tym idzie wysoki komfort jazdy nawet po nierównych powierzchniach a także możliwość transportowania delikatnych, wrażliwych na stłuczenia ładunków, bez wykonywania zbędnych drgań;
- wymiana opon dętkowych jest szybka i łatwa.
Wady montażu opon dętkowych
Pomimo wielu istotnych zalet, ten rodzaj opon do wózków widłowych posiada także wady:
- opony dętkowe są zdecydowanie mniej wytrzymałe i trwałe (w porównaniu z oponami pełnymi);
- opony te mogą ulec przebiciu. W takiej sytuacji pojazd zostaje wykluczony z dalszej eksploatacji, aż do czasu wymiany uszkodzonego elementu.
Gdzie montuje się opony dętkowe?
Ze względu na doskonałą amortyzację opony dętkowe montowane są najczęściej w pojazdach, które poruszają się na zewnątrz, po nierównych powierzchniach czy wzniesieniach:
Ponadto, wykorzystuje się je także z powodzeniem na obszarach, gdzie panuje ryzyko zagrożenia wybuchem (np. w przemyśle chemicznym).
Jak odczytać oznaczenia na oponach?
W przypadku wymiany opon w wózku widłowym bardzo ważne jest nie tylko prawidłowe dobranie rodzaju opony, ale także właściwy wybór jej rozmiaru. Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem (szczególnie jeśli mowa o wymianie opon) jest odczytanie wartości z powierzchni zamontowanej obecnie opony.
Jakie oznaczenia można znaleźć na oponie do wózka widłowego?
Opony pełne zawierają zwykle informację o (kolejno):
- szerokości opony podanej w calach;
- średnicy obręczy podanej w calach;
- ewentualnych dodatkowych informacjach, takich jak: przeznaczenie do szybkiego montażu, zwiększona amortyzacja lub informacja o niepozostawianiu śladów przez oponę.
Natomiast informacjami, jaki można wyczytać z powierzchni opony dętkowej są:
- szerokość opony podana w calach;
- średnica obręczy podana w calach;
- liczba przekładek – oznaczona literą “PR”;
- ewentualnie występująca sama litera “R”.
Poza tym na oponach znajduje się standardowo oznaczenie marki producenta.
Kiedy należy wymienić oponę w wózku widłowym?
Jak zaznaczono na wstępie prawidłowo zamontowane opony do wózków widłowych są bardzo ważnym elementem współodpowiedzialnym za efektywną pracę całego pojazdu. Właściwy stan opon podlega również kontroli wykonywanej przez Urząd Dozoru Technicznego, mającej na celu sprawdzenie stanu technicznego oraz dopuszczenie do pracy pojazdu.
Istnieje kilka sytuacji, w których należy bezwzględnie wymienić opony do wózków widłowych, m.in. gdy:
- zużycie opony przekroczyło 16mm;
- nastąpiło przebicie lub wybrzuszenie opony dętkowej; także w przypadku, gdy widoczne są płótna w oponie;
- opona pełna została uszkodzona w znaczny sposób, uniemożliwiający dalsze poruszanie się (np. z jej powierzchni wystają druty).
O wymianie opon do wózków widłowych warto zadecydować także w przypadku, gdy radykalnej zmianie ulega charakter pracy wózka, np. teren po jakim ma poruszać się widlak. Warto wtedy maksymalnie dopasować cały jego osprzęt do nowych warunków, tak aby eksploatacja wózka mogła przebiegać sprawnie i bez zakłóceń.
Podsumowanie
Solidne i wytrzymałe opony do wózków widłowych mogą z powodzeniem być wykorzystywane w pojeździe przez wiele lat. Warto jednak dbać o ich prawidłową eksploatację oraz regularnie kontrolować stan techniczny, a w przypadku usterki czy uszkodzenia – jak najszybciej podjąć decyzję o ich wymianie na nowe.