Pojazdy jezdniowe podnośnikowe mogą być bardziej uniwersalne niż się wydaje. A wszystko za sprawą dodatkowego osprzętu do wózków widłowych, dzięki któremu zyskują one na funkcjonalności! Wszystko zależy oczywiście od dokonania właściwego wyboru podczas zakupu. Aby go ułatwić, w poniższym artykule zostaną zaprezentowane najbardziej popularne elementy wymienne do widlaków.
Spośród licznych dostępnych obecnie na rynku części do pojazdów podnośnikowych, w poprzednich artykułach omówiono już:
widły do wózków widłowych,
przedłużki do wideł.
Te dwa wymienne elementy stanowią zaledwie niewielki element bogatej oferty osprzętu do wózków widłowych, która ma na celu usprawnienie codziennej pracy oraz zapewnienie wielozadaniowości tych urządzeń.

W jakich urządzeniach wykorzystuje się wymienny osprzęt?

Wybierając dodatkowy osprzęt do wózków widłowych należy każdorazowo upewnić się, iż będzie on kompatybilny z posiadanym sprzętem. Nie chodzi tylko o markę, czy szczegółowe wymiary i specyfikacje ale głównie o sam rodzaj oraz typ dodatkowych elementów. Dla przykładu – nie sposób zamontować łyżek czy czerpaków na paleciakach.
Osprzęt do wózków widłowych dobiera się najczęściej u tego samego producenta, co samo urządzenie, co wyklucza problemy z późniejszym jego montażem oraz użytkowaniem. Jednocześnie takie rozwiązanie pozwala na bezpośredni kontakt i konsultację z doświadczonym pracownikiem, który udzieli profesjonalnej porady oraz wskaże możliwości zoptymalizowania użyteczności posiadanego sprzętu.
Elementy zamienne najczęściej wykorzystuje się w pojazdach podnośnikowych większych gabarytów, takich jak:

Znacznie rzadziej, choć także, w tradycyjnych widlakach czołowych o napędzie spalinowym, elektrycznym lub LPG.

Korzyści z wyboru osprzętu do wózków widłowych

osprzet-do-wozkow-widlowych-korzysci Przedsiębiorcy, którzy wybrali już osprzęt do wózków widłowych podkreślają, iż jego główną zaletą jest to, iż sprawi, że urządzenia zyskują całkowicie nowe umiejętności. Prawidłowo dobrane i zamontowane elementy zwiększają funkcjonalność pojazdów oraz dają możliwość wykorzystania widlaków w całkowicie innej odsłonie.
Dlaczego warto wybrać osprzęt do wózków widłowych?
1. Zakup elementów osprzętu jest znacznie mniejszym wydatkiem niż kupno dodatkowego urządzenia czy maszyny.
2. Osprzęt do wózków widłowych sprawia, że pojazdy mogą być wykorzystywane także do transportowania ładunków, których nie dałoby się przewieźć przy użyciu jedynie wideł do wózka – np. produktów sypkich.
3. Dodatkowo zamienne elementy sprawiają, że pojazdy podnośnikowe zyskują nowe, niedostępne dotąd funkcje, polegające nie tylko na czynnościach związanych bezpośrednio z transportowaniem.
4. Dobrze dobrany do modelu, osprzęt kompatybilny z wózkiem jest łatwy w montażu i wymianie.
5. Osprzęt do wózków jest łatwo dostępny. Ponadto, istnieje także możliwość zakupienia używanych części. Jednak w tym przypadku warto dokładnie przemyśleć swoją decyzję i szczególną uwagę zwrócić na stan techniczny elementów, będący gwarantem bezpieczeństwa.

Najbardziej popularne elementy osprzętu do wózków widłowych

Spośród wielu dostępnych elementów osprzętu do wózków widłowych, poza wymienionymi już widłami i przedłużkami, bardzo popularne są:
– chwytaki;
– czerpaki;
– łyżki;
– wciągarki;
– wysięgniki;
– oraz platformy robocze.
Nieco mniejszą popularnością cieszą się z kolei np. zamiatarki, myjki ciśnieniowe, akcesoria dla górnictwa a także – wykorzystywane zimą – pługi śnieżne, które z powodzeniem zamieniają zwykły wózek jezdniowy w skuteczną odśnieżarkę.

Chwytaki

Ten rodzaj osprzętu powinien być bezpośrednio dopasowany do potrzeb przedsiębiorstwa, gdyż bezpośrednio od nich zależy to, na jaki typ chwytaka warto się zdecydować. W głównej mierze chwytaki służą do usprawnienia prac rolniczych, ale nie tylko – wykorzystuje się je także do chwytania i przenoszenia złomu czy kruszyw. Znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymaga się stabilnego “uchwycenia” ładunku po bokach lub od góry w celu jego przetransportowania do celu. Ich budowa uzależniona jest od ich funkcji przewodniej.
Wśród chwytaków wyróżnić można:

  • chwytaki do opon;
  • chwytaki do beczek i bel;
  • chwytaki do kartonów;
  • chwytaki do rur oraz rol papieru;
  • chwytaki do wyrobów betonowych;
  • chwytaki do złomu;
  • chwytaki do wyrobów betonowych.

Jest to zaledwie część z licznych dostępnych na rynku wersji tego elementu.

Czerpaki

Czerpaki służą głównie do transportowania materiałów w stanie luźnym, w tym: materiałów sypkich, piasku, węgla, żużlu, kamienia odpadów czy nawet błota oraz szlamu. W przypadku tego rodzaju osprzętu do wózków widłowych bardzo istotna jest wartość gęstości nasypowej – od której uzależnione jest to, jaki rodzaj ładunków może transportować.
Ponadto, wybierając odpowiedni czerpak, warto zwrócić uwagę także na jego pojemność oraz masę.
Najbardziej popularne czerpaki to:
– czerpaki z ruchomymi rotorami;
– czerpaki zbierakowe;
– czerpaki-mieszarki do betonu;
– czerpaki z wymiennymi zębami dla budownictwa.

Łyżki

Osprzęt do wózków widłowych jakim są łyżki do widlaków służy przede wszystkim do transportu materiałów sypkich a także płynnych Istnieje cała gama różnorodnych łyżek do urządzeń podnośnikowych, w tym m.in.:

  • łyżki chwytające;
  • łyżki mieszające;
  • łyżki trapezowe;
  • łyżki przesiewne;
  • łyżki ładowarkowe;
  • łyżki skarpowe;
  • łyżki podsiębierne.

Wybrane modele łyżek sprawdzają się także do kopania, dzięki czemu wykorzystywane urządzenie zyskuje na wielofunkcyjności.

Wciągarki

Podczas podejmowania decyzji o zakupie wciągarki do wózka widłowego należy koniecznie zwrócić uwagę na elementy tego osprzętu takie jak:
lina na wielodrążkach;
czujnik końca liny przy zwijaniu i rozwijaniu;
hak obrotowy samoblokujący z homologacją.
Wciągarki wyposażone w tego typu atrybuty charakteryzują się zarówno podwyższonym stopniem bezpieczeństwa pracy, jak i zwiększoną wydajnością pracy.

Wysięgniki

Podstawową funkcją i zadaniem wysięgników jest transportowanie zawieszonych ładunków. Dzięki regulacji długości oraz solidnej konstrukcji, zamontowany wysięgnik w szybki sposób zmienia tradycyjny podnośnik jezdniowy w profesjonalnego żurawia.
Istnieją różne typy wysięgników, m.in:

  • wysięgniki przedłużane i z wciągarką;
  • wysięgniki z hakiem;
  • wysięgniki nastawne;
  • przedłużenia do wysięgników.

Stosuje się je przede wszystkim w celu przetransportowania oraz składowania bel i dźwigarów, na budowach, w zakładach produkcji do przemieszczania zawieszonych ładunków.

Platformy robocze

W przypadku platform roboczych można zamówić je jako całkowicie osobne urządzenie lub skorzystać z możliwości przymocowania platformy do wysięgnika w podnośniku. W jakich sytuacjach przydają się platformy robocze? Funkcjonują one wszędzie tam, gdzie niezbędne jest uniesienie pracowników lub ładunków na duże wysokości, głównie w:
– budownictwie;
– infrastrukturze;
– kolejnictwie;
– podczas organizowania eventów i imprez masowych.
Wybierając platformę roboczą koniecznie zwróć uwagę na to, jaki jest jej udźwig (masa oraz liczba osób), jakie zabezpieczenia posiada oraz jaka jest waga samej platformy.

 

Na co zwrócić uwagę wybierając osprzęt do wózków widłowych?

Podczas wyboru konkretnych elementów osprzętu do wózków widłowych należy zadbać szczególnie o przyszłe bezpieczeństwo pracowników, dobrą jakość produktów a także spełnienie wszystkich niezbędnych norm bezpieczeństwa.
Przed zakupem konkretnego elementu osprzętu warto:
– przeanalizować jaki rodzaj osprzętu najlepiej sprawdzi się w przedsiębiorstwie;
– sprawdzić parametry i możliwości osprzętu oraz porównać je z potrzebami;
– sprawdzić dokumentację osprzętu oraz deklarację zgodności, a także jego zgodność z obowiązującymi dyrektywami i oznakowanie CE;
– sprawdzić jak po założeniu osprzętu na wózek zmieni się jego środek ciężkości i ile finalnie wyniesie jego udźwig.
Ostatecznie, istotne jest także sprawdzenie jakości jaką reprezentuje konkretny element osprzętu – solidności jego wykonania, dokładności i stabilności montażu.

Podsumowanie

osprzet-do-wozkow-widlowych-podsumowanie Osprzęt do wózków widłowych to wygodny i szybki sposób, dzięki któremu można zmienić charakter podnośnika jezdniowego. Zakup konkretnego elementu powinien być przemyślany i stanowić odpowiedź na zapotrzebowanie przedsiębiorstwa, dzięki temu uniknie się generowania zbędnych kosztów.
Wybierając osprzęt do wózków widłowych warto decydować się na zakup ze sprawdzonych stron dealerów marek, którzy wydadzą gwarancję oryginalności elementu oraz w razie potrzeby doradzą podczas jego wyboru.

Nie każdy wie, iż w przypadku konieczności zastosowania dłuższych wideł do wózka widłowego, nie trzeba od razu dokonywać ich zakupu. Istnieje inne, o wiele tańsze rozwiązanie – wykorzystanie przedłużek do wideł.
Poprzedni artykuł WIDŁY DO WÓZKÓW WIDŁOWYCH – NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY ICH WYBORZE? poświęcony został ważnemu dla każdego posiadacza wózka widłowego, tematowi – prawidłowego doboru wideł. Tym razem, warto zwrócić szczególną uwagę na alternatywę dla zakupu wideł – czyli wybór przedłużek do wideł.

Czym są przedłużki do wideł?

Przedłużki do wideł nazywane są często po prostu nakładkami na widły. Stanowią one wytrzymałe elementy montowane na widłach w celu wydłużenia ich i zwiększenia ich powierzchni roboczej (nie zmieniając jednak wartości udźwigu maksymalnego). Charakteryzuje je lekka konstrukcja. Mogą posiadać różne długości, grubości oraz szerokości. Są łatwe w montażu. Przy ich doborze należy jednak kierować się kilkoma ważnymi zasadami, które zostaną zaprezentowane w dalszej części artykułu.
Należy również dodać, iż przedłużki do wideł dzielą się na dwie główne kategorie, różniące się od siebie budową oraz trwałością wykonania, a konkretnie na:

  • przedłużki wykonane z profilu otwartego;
    Są to przedłużki puste od spodu, znacznie tańsze w stosunku do przedłużek z pełnego profilu.
  • przedłużki wykonane z profilu zamkniętego;
    Inaczej – pełne. Odznaczające się większą trwałością i wytrzymałością. Ich używanie jest również również dużo bezpieczniejsze.

Co ważne poza zakupem z oferty proponowanej przez producentów, obecnie istnieje także możliwość zamówienia przedłużek do wideł wykonywanych na zamówienie. W takim przypadku, składając zamówienie należy podać:
– grubość wideł, na które będą nakładane przedłużki;
– szerokość tych wideł;
– udźwig widlaka.
Bardzo ważne jest dokładne wykonanie wszystkich pomiarów, gdyż nieprawidłowo wykonane przedłużki nie będą pasowały na widły.

W jakich pojazdach można używać przedłużek do wideł?

Przedłużki do wideł mogą być w prawie każdym z popularnych typów wózków jezdniowych. Jednak najczęściej wykorzystuje się je:

Właściwie dobrane i zamontowane znacząco ułatwiają wykonywanie prac związanych z załadunkiem oraz transportowaniem dużych lub niestandardowych gabarytowo ładunków.

w-jakich-pojazdach-uzywa-sie-przedluzek-do-widel

Kiedy zdecydować się na zakup przedłużek do wideł?

Istnieje kilka przypadków, w których, mimo konieczności pracy na dłuższych widłach, nie ma potrzeby ich zakupu, a można w wygodny sposób zastąpić je jedynie poprzez dokupienie przedłużek do wideł na krótsze widły.
Przedłużki do wideł warto wybrać przede wszystkim, jeśli w przedsiębiorstwie czy zakładzie pracy wiadomo, iż będą one wykorzystywane sporadycznie i nieregularnie. W tym przypadku zakup dłuższych wideł nie jest koniecznym wydatkiem.
Paradoksalnie, przedłużki warto wybrać także, gdy będą one używane… często. Chodzi tu jednak o sytuację nieco inną niż poprzednio. Natomiast, jeśli w trakcie jednej zmiany, operatorzy często muszą korzystać zarówno z większej, jak i mniejszej długości wideł zamiennie – montaż przedłużek na widły zajmuje znacznie mniej czasu niż procedura zmiany wideł w widlaku.
Ten element można wybrać także w przypadku, gdy zakładu pracy nie stać na zakup nowych wideł, lub gdy pracownicy obsługujący pojazdy będą dopiero wprawiać się do jazdy i wykonywania zadań na przedłużonej długości roboczej ( więcej o pracy operatora dowiesz się z artykułu: Jak to się robi? Czyli instrukcja obsługi wózka widłowego dla każdego!).
Co bardzo ważne – przedłużki do wideł mogą być montowane tylko i wyłącznie na widłach, które są w dobrym stanie technicznym – nie posiadają żadnych uszkodzeń, pęknięć czy innych istotnych wad oraz usterek. Przedłużki do wideł służą wyłącznie do zwiększania powierzchni roboczej, nie do maskowania usterek czy zużycia wideł, na których są montowane!

Jak wybrać dobre przedłużki do wideł?

Wybierając przedłużki do wideł koniecznie trzeba zwrócić uwagę na kilka najważniejszych elementów:
1. świadectwo potwierdzające wykonanie przedłużek zgodnie z obowiązującymi normami ISO2330 , oznakowanie CE;
2. zgodność maksymalnego udźwigu przedłużki z maksymalnym udźwigiem wideł;
3. jakość wykonania oraz jakość materiału z którego są wykonane, a także solidność spawów oraz blokad, które mają unieruchamiać przedłużkę na widle;
4. szerokość przedłużki – otwór wewnętrzny przedłużki nie może być ani zbyt wąski – wtedy nie uda się przymocować przedłużki na widle, ani zbyt luźny – wtedy przedłużka mogłaby się zsuwać. Prawidłowo – otwór przedłużki powinien być większy od wymiarów wideł o ok. 1-2 cm.
5. odpowiednią długość przedłużki – długość całkowita widły powinna stanowić minimum 60% długości przedłużki. Właściwie dobrane długości przedłużek prezentuje tabela zamieszczona poniżej.

tabelka-zalecana-dlugosc-przedluzek

Jakie oznaczenia powinny posiadać przedłużki do wideł?

Tak samo jak w przypadku wideł, tak i jeśli chodzi o przedłużki – posiadają one swoje specjalne oznaczenia, które powinny zgadzać się z informacjami zawartymi w Świadectwie Zgodności.
Jakie dane można odczytać z powierzchni przedłużek na widły:
– znak wytwórcy;
– znak CE;
– numer fabryczny;
– rok produkcji.

Jak zamontować przedłużki do wideł?

Montaż przedłużek do wideł nie jest nazbyt skomplikowaną sprawą. Może go w całości wykonać jeden pracownik, bez konieczności zlecania tej pracy serwisowi wózków. W celu zamontowania przedłużek na widły należy przygotować uprzednio zakupione elementy i postępować według poniższej instrukcji:
1. Uruchom silnik pojazdu, na którego widłach montowane mają być przedłużki.
2. Unieś widły na wysokość ok. 1 metra.
3. Wyłącz silnik i zaciągnij hamulec.
4. Na widły nałóż przedłużki.
5. Każdą z przedłużek zabezpiecz sworzeniem w celu uniknięcia zsunięcia się przedłużki.
6. Koniecznie sprawdź czy sworznie są prawidłowo zamontowane a przedłużki trzymają się stabilnie na widłach.
Po zakończeniu tych czynności możesz ponownie uruchomić pojazd i przystąpić do pracy.

Podsumowanie

przedluzki-do-widel-podsumowanie

Przedłużki do wideł mogą w szybki i łatwy sposób zmienić długość roboczą wideł, bez konieczności ich wymiany. A więcej o innych typach osprzętu do wózków widłowych – już w kolejnym z artykułów.

Wózki jezdniowe podnośnikowe tradycyjnie nazywane są wózkami widłowymi. Wynika to oczywiście z ich charakterystycznej budowy oraz typowych stalowych elementów w kształcie litery “L”, które wyróżniają je spośród innych pojazdów – czyli wideł do wózków widłowych.
Jak zaznaczono w jednym z poprzednich artykułów “Wszystko, co musisz wiedzieć o budowie i diagramie udźwigu wózka widłowego” widły do wózków widłowych stanowią rodzaj wymiennego osprzętu, montowanego w pojazdach w celu wykonywania czynności unoszenia, utrzymywania podczas transportu i rozmieszczania ładunków. W poniższym artykule przyjrzymy się im bliżej, prezentując m.in.:
– najczęściej wykorzystywane typy wideł do wózków widłowych;
– sposób odczytywania informacji zawartych na widłach;
– powód, dla którego kupując widły do wózka, należy zwrócić uwagę na karetkę pojazdu;
– najczęstsze uszkodzenia, jakie dotyczą wspomnianego elementu;
– oraz kilka przydatnych rad, jak samodzielnie skontrolować stan techniczny wideł.
Widły do wózków widłowych stanowią nieodłączny element prawie każdego spośród urządzeń dostępnych na stronie Lemarpolu (jedynym wyjątkiem są platformy robocze, które ze względu na swoje zastosowanie oraz przeznaczenie nie wymagają montażu tego typu osprzętu). Na co dzień wyposażone w nie są zarówno wózki elektryczne, jak i spalinowe, wózki terenowe a także popularne paleciaki. Z uwagi na to, iż wspomniane pojazdy różnią się budową, oczywistą kwestię stanowi fakt, iż także widły do wózków widłowych mogą występować w kilku rodzajach.

Rodzaje wideł do wózków widłowych

Różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami wideł do wózków widłowych opierają się w głównej mierze na sposobie ich montażu. W ten sposób wyróżnić można:
– widły standardowe (zawieszane na karetce);
– widły przykręcane;
– widły z zaczepem typu PIN;
– widły powlekane.
Są to najczęściej wybierane i wykorzystywane rodzaje wideł, które oferowane są przez popularnych dealerów i producentów. Jednak poza wymienionymi typami wideł, można wspomnieć także o bardziej specjalistycznych modelach:
– widłach antystatycznych;
– widłach z powierzchnią antypoślizgową;
– widłach składanych;
– widłach teleskopowych;
– widłach odwróconych
– widłach wysuwanych;
– czy widłach ważących.
Szeroki wybór różnych rodzajów (a także długości) wideł do wózków widłowych pozwala na zakup osprzętu, który idealnie sprawdzi się w każdej codziennej pracy wózka, podczas wykonywania różnego typu działań – w tym np. transportu dwóch palet jednocześnie, czy unoszenia niewymiarowych, długich ładunków. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie najważniejszych parametrów wideł do wózków widłowych, które można odczytać… bezpośrednio z ich powierzchni.

rodzaje-widel-do-wozkow-widlowych

Oznaczenia wideł

Każdy pojedynczy element wideł oznaczony jest kombinacją cyfr i liter, z której można wyczytać najważniejsze informacje dotyczące:
– szerokości, grubości oraz długości wideł;
– maksymalnego udźwigu i środka ciężkości;
– numeru seryjnego i danych marki;
– daty produkcji i kraju pochodzenia.
Wszystkie z powyższych informacji znajdują się także w dokumencie potwierdzającym wszystkie dane dotyczące wymiarów i parametrów wideł – nazywanym “Świadectwem Zgodności”. Zgodność powyższych danych, znajdujących się na widłach do wózków widłowych, z dokumentacją produktu jest bezwzględnie wymaga, a wszelkie nieprawidłowości i nieścisłości (lub brak stosownych zaświadczeń) mogą skutkować niedopuszczeniem wózka do eksploatacji przez Urząd Dozoru Technicznego.
Istotne jest także dostosowanie udźwigu wideł do maksymalnego udźwigu wózka widłowego.
Jak wyznaczyć udźwig wideł?
Udźwig wideł wyznacza się, biorąc pod uwagę udźwig maksymalny wózka widłowego. Wielkość tą należy podzielić na dwa i tym samym zostaje wyznaczona wartość maksymalnego ciężaru jaki może przypadać na pojedynczą z wideł wózka widłowego.
Jeżeli maksymalny udźwig urządzenia, np. wózka terenowego wynosi 6 ton, udźwig każdej z wideł tego pojazdu powinien wynosić 3 tony.
W przypadku zamontowania wideł o większym udźwigu do wózka o mniejszych możliwościach – udźwig maksymalny nie zwiększy się, a możliwości sprzętu pozostaną wciąż takie same.
Natomiast w odwrotnej sytuacji – montażu wideł o mniejszym udźwigu do wózka o większym, nie zostanie w pełni wykorzystany potencjał sprzętu, a podnoszenie ładunków, których waga przekracza udźwig maksymalny wideł, może skutkować ich uszkodzeniem a nawet zniszczeniem towaru.
Należy podkreślić, iż aby wyznaczyć poprawnie rodzaj wideł do wózków widłowych, niezbędne jest określenie właściwej klasy karetki wózka widłowego.

Wyznaczanie klasy karetki pojazdu

Prawidłowe oznaczenie klasy (oraz typu) karetki pojazdu jest niezbędne w celu dobrania odpowiednich wideł do wózków widłowych. Klasę karetki wózka można wyznaczyć na dwa różne sposoby, dokonując prostych, nieskomplikowanych pomiarów.
Pierwszy ze sposobów polega na zmierzeniu odległości pomiędzy dolnym mocowaniem górnej widły a dolną krawędzią widły. Najłatwiej tego typu pomiaru dokonać, gdy widła opiera się płasko o podłoże.

sposob-pomiaru-rodzaju-karetki-wozka-widlowego-1
Drugi sposób wymaga wyznaczenia odległości pomiędzy górnym a dolnym mocowaniem widły, tak jak na grafice poniżej.

sposob-pomiaru-karetki-wozka-widlowego-2
Po wyznaczeniu wskazanych długości należy porównać je (wraz z danymi o udźwigu) w tabeli poniżej w celu wyznaczenia klasy karetki wideł wózka widłowego.

klasy-karetki-widel
Posiadając niezbędne dane – klasę i typ karetki wózka widłowego, bez trudu można przejść do czynności związanych z zakupem nowych lub wymianą uszkodzonych wideł do wózka widłowego.

Najczęstsze przyczyny wymiany wideł

Dobry stan wideł w wózkach widłowych jest bardzo ważny. Ich nadmierne zużycie, niewłaściwy dobór lub uszkodzenie mechaniczne mogą skutkować nawet wypadkiem i uszkodzeniem czy zniszczeniem całego przewożonego ładunku.
Do najczęściej występujących przyczyn wymiany wideł należą:
– nadmierne zużycie powierzchni;
– wygięcie wideł;
– poddawanie elementów nieprawidłowym przeróbkom;
– zmiana charakteru wykonywanych zadań; wymóg pracy na innego typu widłach (dłuższych/krótszych/ antypoślizgowych itp).
Szczególnie jeśli powodem wymiany wideł w wózkach widłowych jest ich stan techniczny, warto wiedzieć jak (i co) w szybki i łatwy sposób poddać kontroli w celu upewnienia się co do prawidłowego funkcjonowania wideł.

Kontrola stanu technicznego wideł

Istnieje kilka istotnych parametrów, które warto sprawdzić, poddając kontroli stan techniczny wideł do wózka widłowego. Podczas oceny należy skoncentrować się na:
a) odczytaniu fabrycznego oznakowania każdej widły, które znajduje się na bocznej powierzchni trzonu i zgodności tego oznakowania z dokumentacją (wymienionym już powyżej Świadectwem Zgodności);
b) sprawdzeniu stanu technicznego całej powierzchni wideł – głównie tego czy nie posiadają odkształceń, pęknięć, uszczerbków. Szczególnie uwagę należy zwrócić na powierzchnię wokół naroża oraz zaczepy wideł, które mogą ulegać starciu;
c) pomiarze zużycia dolnej powierzchni wideł – można go dokonać za pomocą suwmiarki, dopuszczalny maksymalny ubytek to 10% grubości oryginalnej (jednak nie więcej niż 5 mm);
d) poddaniu ocenie stanu trzonu i kła wideł – odchylenie powierzchni wideł względem dwóch osi nie powinno przekraczać 0,5% długości kła lub wysokości trzonu wideł;
e) kącie rozwarcia wideł – jeżeli różni się on o więcej niż 3% od oryginalnej wartości dotyczącej nowych wideł, powinny one zostać wymienione.

Podsumowanie

widly-do-wozkow-widlowych-podsumowanie

Widły do wózka widłowego są ważnym elementem budowy tego pojazdu. To na nich spoczywa odpowiedzialność za bezpieczne uniesienie i podtrzymywanie ładunku. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie ich stanu technicznego, a w przypadku wykrycia nawet najdrobniejszych uszkodzeń – wymiana na nowe.

Obsługa wózka widłowego z pozoru może wydawać się dość skomplikowaną i wymagającą czynnością, jednak wystarczy poznać kilka prostych zasad, dzięki którym będzie ona łatwa i przyjemna, a przede wszystkim bezpieczna!
Już na pierwszy rzut, nawet niewprawnego oka, widać, iż pojazdy z oferty Lemarpol znacznie różnią się od siebie, zarówno pod względem budowy, jak i ogólnego przeznaczenia. Także ich obsługa wymaga od operatorów zróżnicowanych umiejętności, stąd też istniejący podział kategorii uprawnień na wózki widłowe. W poniższym artykule skoncentrujemy się jednak głównie na obsłudze tradycyjnych wózków jezdniowych czołowych (czyli widlaków spalinowych i elektrycznych).

Jak przygotować się do obsługi wózka widłowego?

Obsługiwać widlaki mogą tylko operatorzy posiadający państwowe uprawnienia, o których więcej możecie dowiedzieć się z poprzedniego artykułu Formalności związane z zakupem wózka krok po kroku. Aby starać się o uzyskanie takich uprawnień, należy:
– mieć ukończone minimum 18 lat;
– posiadać przynajmniej podstawowe wykształcenie;
– nie posiadać żadnych istotnych przeciwwskazań zdrowotnych, które uniemożliwiałyby obsługę wózka widłowego.
Po uzyskaniu stosownych dokumentów można przystąpić do obsługi wózka widłowego.

Sprawdzanie stanu technicznego wózka widłowego
Obsługa wózka widłowego krok po kroku
1. Pierwszą czynności, gdy przystępuje się do obsługi wózka widłowego powinno być koniecznie zapoznanie się z instrukcją obsługi wózka widłowego. Choć może wydać się to banalne, to właśnie w niej zawarte są wszystkie najbardziej istotne kwestie i informacje techniczne dotyczące pojazdu. Instrukcja obsługi wózka widłowego powinna zawierać także informacje o jego udźwigu, która jest niezbędna do prawidłowej obsługi wózka widłowego.
2. Następnym krokiem jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. W tym celu operator powinien opierać się głównie na adnotacjach zawartych w książce eksploatacji wózka oraz samodzielnie przeprowadzonych oględzinach. Co należy sprawdzić?
– uszkodzenia mechaniczne;
– poziom płynów (oleju silnikowego, płynu chłodniczego itp);
– działanie wszystkich pedałów i dźwigni;
– poprawność działania świateł i klaksonu;
– w wózkach spalinowych – poziom paliwa;
– w wózkach elektrycznych – naładowanie baterii.
3. Przed uruchomieniem pojazdu warto zadbać także o właściwe ułożenie fotela i sprawdzić dostęp do wszystkich niezbędnych elementów sterujących, tak aby późniejsza praca była zarówno komfortowa jak i wydajna.
4. Ostatnim elementem przed przystąpieniem do uruchomienia silnika jest obowiązkowe zapięcie pasów przez operatora urządzenia.
5. W celu uruchomienia silnika należy sprawdzić czy akumulator nie ma wyłącznika bezpiecznika w pozycji OFF. Jeśli nie, można przystąpić do umieszczenia kluczyka w stacyjce. Po przekręceniu do pozycji 2., w wózku zaświecą się kontrolki i włączy podgrzewanie silnika. Po jej zgaśnięciu można przekręcik kluczyk do pozycji 3.
6. Po uruchomieniu silnika zaleca się krótkie, chwilowe wciśnięcie obydwu pedałów akceleratora. Po ich zwolnieniu zgasnąć powinny wszystkie kontrolki (smarowania i ładowania). Następnie można przystąpić do pracy.

Podstawowe zasady obsługi wózka widłowego

Sama instrukcja obsługi wózka widłowego nie wystarczy, by nauczyć się jazdy nim. W tym celu warto zadbać szczególnie o przygotowanie praktyczne, które można zdobyć jedynie poprzez ćwiczenia wykonywane w trakcie kursu na wózki. Praktyczne umiejętności powinny być oczywiście poparte wiedzą teoretyczną oraz znajomością kilku podstawowych zasad obsługi wózka widłowego. Co to za zasady?
1. Obsługując jakikolwiek pojazd mechaniczny, zawsze kieruj się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Nie podejmuj się działań, które wydają się niebezpieczne czy ryzykowne. Dbaj o bezpieczeństwo swoje, jak i innych współpracowników.
2. Zawsze należy zwracać szczególną uwagę na właściwe umieszczenie ładunku na widłach wózka. Waga ładunku nie powinna być wyższa niż udźwig nominalny, do tego powinien on stabilnie trzymać się na widłach. Środek ciężkości transportowanego towaru powinien znajdować się na środku palety.
3. Poruszać się wózkiem widłowym można tylko pojedynczo (nie należy przewozić innych pracowników na elementach obudowy pojazdu czy widłach). Podczas jazdy – wózek powinien zawsze i bezwzględnie mieć widły opuszczone do pozycji transportowej.
4. Pamiętaj, że w trakcie jazdy po pochyłym terenie, przód wózka z ładunkiem zawsze powinien być zwrócony w stronę wzniesienia. W trakcie poruszania się po pochyłości, maszt należy maksymalnie odchylić do tyłu.
Stanowczo zabrania się zawracania, wykonywania operacji załadunku i rozładunku wózka na pochyłościach.
5. Wykluczone jest także opuszczanie pojazdu w momencie, gdy pracuje jego silnik. Każdorazowo, gdy zachodzi potrzeba opuszczenia urządzenia, należy je uprzednio wyłączyć, a później dopiero wysiąść.

Jak prawidłowo obsługiwać wózek widłowy?
Jak prawidłowo podnosić ładunki przy pomocy wózka?

Manipulowanie, często kilku tonowymi, wymagającymi ładunkami wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W pracy operatora wózków widłowych liczy się nie tylko koncentracja i skrupulatność, ale także umiejętność oszacowania odległości (np. w trakcie obsługi wózków widłowych wysokiego składowania o wysokości podnoszenia nawet do kilkunastu metrów). Jak wygląda krótka instrukcja obsługi wózka widłowego w przypadku czynności jaką jest umieszczanie ładunków/ palet na widłach?
1. W celu pobrania ładunku należy podjechać do niego przodem z widłami ustawionymi w pozycji transportowej.
2. Ustawić pojazd blisko ładunku przeznaczonego do pobrania i zadbać o pionowe położenie masztu.
3. Dostosować rozstaw i wysokość wideł do wymiarów pobieranej palety/ładunku.
4. Powoli wsunąć widły pod ładunek, starając się umieścić je jak najdalej, co zapewni bezpieczne i stabilne uniesienie oraz transport.
5. Gdy widły znajdują się już pod ładunkiem , przystąpić do spokojnego unoszenia wideł na wysokość transportową.
6. Przed przystąpieniem do ruszenia, przechylić maszt do tyłu.
Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności, można przystąpić do jazdy. Kolejnym elementem, którego właściwe wykonanie należy do codziennych czynności operatorów jest umieszczanie ładunków w przeznaczonym do tego miejscu.

Jak rozładować wózek widłowy?
Jak prawidłowo rozładować wózek widłowy?

Gdy widlak dotrze już na miejsce rozładunku, należy przystąpić do czynności rozładunkowych. W tym przypadku należy:
1. Zatrzymać pojazd w pobliżu miejsca rozładunku (regału czy po prostu wyznaczonej do tego lokalizacji) i wyprostować maszt.
2. W celu rozładowania towaru należy unieść widły z ładunkiem na wymaganą wysokość i powoli podjechać na miejsce ładunku.
3. Warto delikatnie przechylić maszt do przodu (co ułatwi rozładunek).
4. Przystąpić do rozładowania towaru, lekko opuszczając widły.
5. Po skończonej czynności, ponownie opuścić widły do pozycji transportowej.

Załadunek i rozładunek towarów to najczęściej wykonywane czynności w trakcie całodziennej obsługi wózka widłowego. Choć zdecydowanie – nie jedyne! Dzięki dodatkowemu osprzętowi pojazdy takie jak widlaki mają możliwość szybkiego i łatwego przekształcenia się w mini koparki czy pługi śnieżne.

Obsługa wózka widłowego – podsumowanie

Obsługa wózka widłowego - podsumowanie
Podsumowując, warto zaznaczyć, iż obsługa wózka widłowego wymaga przede wszystkim wiele cierpliwości oraz ćwiczeń (zarówno w trakcie trwania szkolenia, jak i później – w miejscu pracy).
Znajomość teorii oraz wnikliwe zapoznanie się z instrukcją obsługi wózka widłowego może być bardzo przydatne i z pewnością stanowi podstawę, na której powinno być budowane późniejsze poszerzanie wiedzy własnej o praktykę i bezpieczne, sprawne wykonywanie wszystkich opisanych powyżej czynności.

Znajomość sprzętu, na którym pracuje się na co dzień jest bardzo ważna, w celu zrozumienia jego właściwego funkcjonowania oraz realnej oceny jego możliwości. Każdy operator powinien wykazywać się umiejętnością poprawnego nazwania wszystkich elementów wózka jezdniowego oraz praktyczną wiedzą na temat tego, jak poprawnie odczytywać diagram udźwigu wózka widłowego. Umiejętności te przydatne są nie tylko na egzaminie na wózki widłowe, ale także (a raczej przede wszystkim) podczas wykonywania pracy operatora.

Trudno byłoby obsługiwać sprzęt, nie znając kompletnie jego budowy. W myśl tej zasady, państwowy egzamin przed Komisją Urzędu Dozoru Technicznego wymaga od przyszłych operatorów umiejętności wskazania podstawowych elementów budowy pojazdu oraz wiedzy na temat działających w wózku układów.
Elementarna wiedza z zakresu działania tego typu urządzeń jest także niezbędna operatorom w celu odnotowania w książce eksploatacji wózka widłowego (o której więcej dowiesz się z artykułu: Formalności związane z zakupem wózka krok po kroku) ewentualnych usterek czy nieprawidłowości w działaniu któregoś z układów.
Nawet w przypadku, gdy jesteś właścicielem firmy i nie masz bezpośredniej styczności z wózkami, warto wiedzieć o nich nieco więcej, w celu właściwego doboru kolejnych sprzętów, czy choćby zadbania o kwestie finansowe związane np. z wyborem sprawdzonego i rzetelnego serwisu wózków widłowych.

Budowa wózka widłowego

Warto podkreślić, iż różne typy wózków znacząco różnią się między sobą budową – począwszy od prostych wózków paletowych, przez tradycyjne wózki czołowe, aż po wielofunkcyjne i zaawansowane wózki terenowe.

Zamieszczona poniżej grafika przedstawia podstawowe elementy budowy wózka czołowego.

Budowa wózka widłowego

Na budowę wózka widłowego składają się:
1. Widły
2. Karetka
3. Maszt
4. Siłownik podnoszenia
5. Kierownica
6. Rama
7. Fotel operatora
8. Pokrywa silnika
9. Przeciwwaga
10. Koło
Każdy z tych elementów (nawet tak niepozorny jak rama czy fotel operatora) pełni bardzo ważną rolę dla funkcjonowania całego wózka.
Widły – ich kształt i budowa idealnie sprawdzają się przy podnoszeniu oraz transportowaniu palet. Istnieje kilka popularnych długości wideł, a w celu ich wydłużenia – także możliwość zakupu przedłużek na widły. Natomiast dzięki możliwości wymiany wideł na inny rodzaj osprzętu, wózek staje się uniwersalny i bardziej wielofunkcyjny.
Karetka – jej głównym zadaniem jest utrzymanie przymocowanych do niej wideł oraz kraty ochronnej. Jest zamontowana bezpośrednio do masztu pojazdu.
Maszt – istnieją trzy typy masztów do wózków widłowych: pojedynczy, Duplex i Triplex. Maszt w wózku, odpowiada za unoszenie oraz opuszczanie ładunków. Maszt ma też bezpośredni wpływ na utrzymanie pozycji całego wózka, o czym szerzej możecie przeczytać w artykule Jak to się robi? Czyli instrukcja obsługi wózka widłowego dla każdego!.
Siłownik podnoszenia – odpowiada za unoszenie masztu oraz ładunku.
Kierownica – jest jednym z niezbędnych elementów pojazdów mechanicznych. Dzięki temu, iż jest ona podobna do tej zamontowanej w samochodach, prowadzenie i obsługa wózków widłowych staje się prosta i intuicyjna.
Rama – nazywa jest inaczej “klatką bezpieczeństwa”. Jej zadaniem jest osłonięcie operatora na wypadek upadku ładunku z wysokości lub innych sytuacji, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu.
Fotel operatora – może się wydawać, iż fotel nie stanowi niezbędnej i istotnej części budowy wózka widłowego. Z pewnością innego zdania będą, pracujący każdego dnia wiele godzin na wózkach, operatorzy. Fotel operatora powinien być umieszczony w taki sposób, aby miał on łatwy dostęp do wszystkich elementów sterujących pojazdu oraz dobrą widoczność w każdą stronę.
Pokrywa silnika – jej trwałość i skuteczność jest szczególnie ważna w przypadku przeciwdziałania dostawania się wody do środka silnika wózka, na co narażone są pracujące na zewnątrz wózki widłowe spalinowe.
Przeciwwaga – przeciętny wózek spalinowy jest w stanie unieść ładunek o wadze od 1 500 do (nawet) 8 000 kg! To dlatego niezbędne jest, aby został wyposażony w przeciwwagę.
Koło – najbardziej istotnym elementem kół wózków są bez wątpienia opony, które mają wręcz niewyobrażalny wpływ na zachowanie się pojazdu na podłożu, jego przyczepność oraz ogólną wydajność pracy. Istnieją dwa główne rodzaje opon do wózków widłowych: elastyczne – pełne oraz pneumatyczne (dętkowe).

Jak odczytywać wskaźniki wózka widłowego?

Zapoznając się z budową wózka widłowego, nie sposób nie wspomnieć o wskaźnikach, jakie pojawiają się na desce rozdzielczej pojazdu. Każdy operator powinien bezbłędnie odczytywać ich znaczenie. W ramach przypomnienia, warto skorzystać z poniższej grafiki.
Z informacja zawartych na przykładowym wyświetlaczu można odczytać m.in.:

Wskaźniki wózka widłowego
1. Temperaturę silnika (C – cold, H – hot).
2. Poziom paliwa (E – “empty”, F “full”).
3. Ilość przepracowanych motogodzin.
4. Lampka oznaczająca akumulator.
5. Wskaźnik oleju.
6. Hamulec ręczny.
7. Pozycja neutralna dźwigni kierunku jazdy.

Na koniec wspomnimy jeszcze o jednym bardzo istotnym aspekcie, który często przysparza sporo kłopotów początkującym operatorów, a jest nim – diagram udźwigu wózka widłowego. Zanim jednak do tego przejdziemy warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii – udźwigu nominalnym.

Czym jest udźwig nominalny wózka widłowego?

Udźwig nominalny to maksymalny ciężar ładunku, jaki został przewidziany przez producenta dla konkretnego modelu wózka, przy podnoszeniu ładunku na określoną wysokość. Nie ma konieczności każdorazowego obliczania udźwigu nominalnego wózka, gdyż jego wartości odczytuje się bezpośrednio z diagramu udźwigu wózka widłowego.

Jak odczytywać diagram udźwigu wózka widłowego?

Każdy wózek jezdniowy musi być obowiązkowo wyposażony w naklejkę z tabelą, z której odczytać można diagram udźwigu wózka widłowego. W zależności od producenta, diagramy te mogą nieznacznie różnić się między sobą wyglądem. Natomiast sposób ich odczytywania jest niezmienny i uniwersalny.
Z diagramów udźwigu wózka widłowego, można odczytać jedną z trzech wartości:
wysokość na jaką maksymalnie można podnieść ładunek (o ile posiada się informację o tym, gdzie położony jest środek ciężkości ładunku i ile wynosi masa ładunku);
– maksymalną dopuszczalną wagę, jaką powinien mieć ładunek (jeśli wiadomo na jaką wysokość chce się go podnieść i w jakiej odległości od czoła wideł znajdzie się środek ładunku);
– wymaganą odległość środka ciężkości ładunku, który ma być transportowany, od czoła wideł ( o ile podana jest jego masa i wysokość, na którą ma zostać uniesiony).
Jak widać w każdym przypadku, na diagramie udźwigu wózka, posiadając dwie niezbędne informacje, operator może w łatwy i szybki sposób odczytać trzecią. Bez zbędnego wyliczania i karkołomnych kalkulacji czy podejmowania wielu ryzykownych prób.
Poniżej prezentujemy wygląd przykładowego diagramu udźwigu wózka widłowego:

Przykładowy diagram udźwigu wózka widłowego
Na podstawie tego typu diagramu obliczyć można, iż np. jeśli pracownik posiada ładunek o wadze 1000kg, o środku ciężkości oddalonym od czoła wideł na 800mm, tym konkretnym wózkiem widłowym, mógłby go unieść na wysokość 3 i pół metra.

Jedyną dodatkową informacją, jaka jest niezbędna w przypadku odczytywania wartości z diagramu udźwigu wózka widłowego, jest sposób wyznaczania środka ciężkości ładunku umieszczonego na widłach. Otóż: przyjmuje się, iż środek ciężkości takiego ładunku znajduje się dokładnie w jego połowie.

Budowa i diagram udźwigu wózka widłowego – podsumowanie

Znajomość działania i budowy sprzętu, na którym się pracuje, jest bardzo istotna, nawet w przypadku operatorów, którzy na co dzień nie zajmują się naprawą wózków. Odpowiednie, jednolite nazewnictwo w przypadku elementów budowy wózka widłowego, sprawia, że pracownikom łatwiej się porozumieć oraz przekazywać informację np. konserwatorom, zajmującym się usuwaniem ewentualnych awarii.
Natomiast, w celu uniknięcia przeciążenia wózka, warto koniecznie poznać sposób odczytywania diagramu udźwigu wózka widłowego, dzięki któremu precyzyjnie można podać maksymalną wysokość, na jaką może zostać podniesiony ładunek, przy konkretnym określonym środku ciężkości.
Znajomość tych dwóch zagadnień pozwoli Ci lepiej przygotować się do rzeczywistej obsługi wózka widłowego, o której więcej dowiesz się z kolejnego artykułu: Jak to się robi? Czyli instrukcja obsługi wózka widłowego dla każdego!

Naturalnym krokiem, zaraz po zakupie wózka jezdniowego, jest dopełnienie wszystkich niezbędnych formalności. Złożenie wniosku o przeprowadzenie badania UDT oraz upewnienie się, co do tego czy osoby wyznaczone do obsługi pojazdu, posiadają uprawnienia na wózki widłowe UDT – to tylko niektóre spośród rzeczy, o których należy koniecznie pamiętać.
Lemarpol dba nie tylko o zapewnienie przedsiębiorstwom dobrze dobranego sprzętu wysokiej jakości, ale także służy radą oraz pomocą, przed i po zakupie pojazdów. W poniższym artykule zaprezentujemy Państwu krok po kroku:

  • jak przejść przez najważniejsze formalności, które pojawią się zaraz po zakupie wózka;
  • jakie dokumenty powinien posiadać każdy prawidłowo zarejestrowany pojazd;
  • oraz dla nowicjuszy, odpowiemy na pytanie, co oznacza, tajemniczo brzmiący skrót UDT.

Zacznijmy od podstaw, czyli od rozwinięcia pojęcia UDT.

UDT – co to jest?

Osoby, które miały już wcześniej styczność z urządzeniami technicznymi z pewnością wiedzą jak rozwinąć skrót UDT. Urząd Dozoru Technicznego (inaczej UDT) to instytucja państwowa, zajmująca się głównie:

  • sprawowaniem kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów dozoru technicznego (w tym przeprowadzaniem badań i przeglądów);
  • oceną stanu oraz poprawnego wykorzystania urządzeń, określanych w przepisach jako urządzenia techniczne (urządzeń bezciśnieniowych, ciśnieniowych, transportu bliskiego i tych, wykorzystywanych do odzyskiwania par paliwa);
  • działalnością szkoleniową i certyfikacyjną.

Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień określa polskie prawo, w tym m.in.

Uprawnienia na wózki widłowe UDT

Gdy wiadomo już wszystko o UDT – co to jest, na jakich aktach prawnych się opiera oraz czym się zajmuje, należy koniecznie wspomnieć o niezbędnych uprawnieniach na wózki widłowe UDT, jakie powinien posiadać każdy operator tych pojazdów. Dlaczego jest to takie ważne? Nie dopilnowanie formalności związanych z przeszkoleniem pracowników może wiązać się z wysokimi karami finansowymi nałożonymi na przedsiębiorstwo. Zdobycie uprawnień na wózki widłowe UDT jest ważne także ze względu na zachowanie względów bezpieczeństwa w firmie.

Uprawnienia na wózki widłowe UDT

Jakie uprawnienia powinni posiadać operatorzy wózków?

Osoby rozpoczynające pracę w charakterze operatorów pojazdów transportu bliskiego (niezależnie czy są to wózki widłowe elektryczne czy wózki spalinowe) powinny posiadać uprawnienia na wózki widłowe UDT – czyli dokument potwierdzający zdanie państwowego egzaminu przed Komisją Urzędu Dozoru Technicznego. Tego typu zezwolenie honorowane jest na terenie całego kraju i daje możliwość podejmowania pracy operatorowi bez względu na zakład pracy, jego typ czy charakter.
Konieczność zdobycia uprawnień UDT ciąży nie tylko na operatorach tych pojazdów, ale także na osobach, które zajmują się ich naprawą, czyli konserwatorach wózków widłowych.

Co jeśli pracownicy nie posiadają uprawnień na wózki widłowe UDT?

W przypadku jeśli znajomość obsługi wózków widłowych nie była do tej pory niezbędna w zakładzie pracy, zakup pojazdów, nie musi wiązać się koniecznie z zatrudnieniem nowych pracowników. Wystarczy, aby obecni, a dokładniej te osoby, które będą poruszać się wózkami, zapisały się na kurs i zdały egzamin z jednej z trzech kategorii (IWJO, IIWJO lub IIIWJO).
W takim przypadku kurs może być wykonywany samodzielnie, choć miłym gestem ze strony pracodawcy jest sfinansowanie szkolenia jako inwestycję w dalszy rozwój pracowników. Zadbanie o przeszkolenie personelu nie jest jednak jedynym zagadnieniem, któremu należy poświęcić uwagę po zaopatrzeniu przedsiębiorstwa w nowe czy używane wózki.

Formalności po zakupie wózka

Formalności po zakupie wózka widłowego

Dokonując zakupu wózka, przedsiębiorca zobowiązuje się do zadbania o dopełnienie wszystkich procedur, mających na celu właściwe i prawidłowe korzystanie z możliwości tego urządzenia.
Najważniejszą z tych procedur jest obowiązkowe złożenie wniosku o zarejestrowanie pojazdu jako urządzenia technicznego. Można tego dokonać składając pisemny wniosek w dowolnym (najbliższym) oddziale Urzędu Dozoru Technicznego. Do tego typu wniosku powinny być dołączone:
– certyfikat pochodzenia;
– specyfikacja techniczna;
– instrukcja obsługi;
– Dokumentacja Techniczno-Ruchowa pojazdu;
– dokumentacja rejestracyjna (w dwóch egzemplarzach – w przypadku nowego pojazdu) lub kserokopia ostatniego protokołu i decyzji o dopuszczeniu do rejestracji.
Jeśli złożona dokumentacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, kolejnym etapem procedur jest złożenie do urzędu wniosku o przeprowadzenie badania UDT.
Wniosek o przeprowadzenie badania UDT możesz pobrać bezpośrednio ze strony Urzędu Dozoru Technicznego – klikając w link. Tego typu kontrola ma na celu głównie potwierdzenie stanu technicznego i informacji, iż sprzęt nadaje się do bezpiecznej eksploatacji.
Pozytywna opinia komisji Urzędu Dozoru Technicznego sprawia, iż wózek transportu bliskiego zostaje zarejestrowany a jego operatorzy zobowiązani są do regularnego prowadzenia dokumentacji, opierającej się głównie na uzupełnianiu wpisów w księdze rewizyjnej (otrzymywanej po ukończonej rejestracji) oraz książce eksploatacji wózka widłowego. Ponadto od tej pory, pojazd musi przechodzić także regularne przeglądy okresowe stanu technicznego (raz do roku w przypadku pojazdów objętych pełną, natomiast doraźne przeglądy co dwa lata w przypadku wózków o dozorze ograniczonym).

Czym jest księga rewizyjna wózka?

Księga Rewizyjna Wózka stanowi dokument potwierdzający zarejestrowanie pojazdu w Urzędzie Dozoru Technicznego. Jakie informacje można znaleźć w księdze rewizyjnej?

  • decyzję o dopuszczeniu urządzenia do eksploatacji;
  • dokumentację techniczną pojazdu;
  • instrukcję obsługi;
  • deklarację zgodności;
  • protokoły okresowych przeglądów;
  • dziennik konserwacji wózka.

Ponadto w księdze rewizyjnej można znaleźć wytyczne co do terminów następnych przeglądów pojazdu oraz informacje o użytkowniku wózka.
Pytanie o to, co zawiera księga rewizyjna jest także jednym z pytań egzaminacyjnych podczas teoretycznego sprawdzianu wiadomości przed komisją UDT.

Czym jest książka eksploatacji wózka widłowego?

Książka eksploatacji wózka widłowego jest ważnym dokumentem wewnętrznym, która pozwala monitorować codzienną pracę pojazdu. Operator pojazdu powinien odnotowywać w niej:
– stan techniczny wszystkich układów wózka;
– stan osprzętu;
– ewentualne usterki, uszkodzenia pojazdu;
– a także, każdorazowo, ilość przepracowanych motogodzin.
Zarówno książka eksploatacji wózka widłowego, jak i księga rewizyjna są dokumentami, które musi posiadać każdy zarejestrowany wózek widłowy. Jak ważna jest rola książki eksploatacji wózka wiedzą konserwatorzy, którzy korzystają na bieżąco z jej zapisków, w celu szybkiego namierzenia oraz wyeliminowania awarii zauważonej przez operatora.

Podsumowanie

Formalności po zakupie wózka widłowego - podsumowanie

W powyższym artykule krok po kroku opisaliśmy procedury związane z ubieganiem się o zarejestrowanie pojazdu transportu bliskiego i uzyskaniem uprawnień na wózki widłowe UDT, odpowiedzieliśmy czym jest UDT, a także omówiliśmy jak powinna wyglądać prawidłowa dokumentacja wózka.
A już w następnym artykule: Wszystko, co musisz wiedzieć o budowie i diagramie udźwigu wózka widłowego!