Wynagrodzenie operatorów wózków widłowych jest obecnie jednym z bardziej popularnych tematów. Tym bardziej w czasach, gdy sprzedaż wysyłkowa staje się coraz bardziej powszechna, a z roku na rok stale zwiększa się liczba użytkowych powierzchni magazynowych. Zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby, które planują na dłużej związać swoją karierę z widlakami, poszukują odpowiedzi na pytanie – ile zarabia operator wózka widłowego? Dlatego, w naszym artykule, odpowiadamy!

Gdy koszt życia, rachunki oraz podatki stale wzrastają, bardzo ważne jest to, aby równomiernie wzrastały również pensje Polaków. Nie inaczej dzieje się w przypadku zarobków operatorów wózków widłowych. Do podjęcia tego zawodu skłania:

  • minimum warunków, jakie musi spełniać kandydat (wystarczy dobry stan zdrowia, pełnoletność i wykształcenie podstawowe);
  • szybkie i uproszczone uzyskanie uprawnień po odbyciu kursu i zaliczeniu egzaminu na wózki widłowe;
  • niewielki koszt uzyskania uprawnień;
  • atrakcyjne zarobki.

Dla wielu osób z podstawowym lub średnim wykształceniem, praca operatora wózka widłowego jest bardzo atrakcyjna, gdyż w przeciwieństwie do branży budowlanej – nie jest pracą sezonową; nie wymaga także użycia siły fizycznej przy obsłudze pojazdów – przez co jest znacznie mniej wymagająca czy męcząca.

Nie tylko jazda wózkiem…

Zanim odpowiemy na pytanie, ile zarabia operator wózka widłowego, warto zwrócić uwagę na to, iż zazwyczaj do obowiązków kierowcy widlaka należy nieco więcej niż sama jazda wózkiem widłowym. Przede wszystkim mowa tutaj o odpowiedzialności i nadzorowaniu urządzenia – jego stanu technicznego czy nieprawidłowości w pracy. Operator widlaka jest osobą, która ma największą styczność z wózkiem widłowym. To właśnie on powinien być pierwszym, który zgłasza ewentualne wątpliwości czy usterki do konserwatora bądź też do zwierzchnika w pracy.

Ponadto, operator wózka widłowego powinien prowadzić na bieżąco, codzienne zapiski w dzienniku pojazdu, co pozwoli na nadzorowanie przeprowadzonych prac oraz przebiegu eksploatacji urządzenia.

Do innych obowiązków operatora wózka widłowego, należy:

  • przyjmowanie i sprawdzanie zamówień;
  • rozmieszczanie ładunków, zgodnie z rozplanowaniem magazynu oraz rotacją produktów;
  • kompletacja zamówień;
  • wydawanie towarów do dalszej wysyłki.

Do zadań operatorów zalicza się często również drobne prace magazynowe, czy np. wymianę butle gazowej (o ile pracownik posiada stosowne uprawnienia). Wszystkie te wykonywane na co dzień czynności składają się na to, ile zarabia operator wózka widłowego.

Od czego jeszcze zależy pensja na tym stanowisku?

Wypłaty operatorów, sprawujących to samo stanowisko, mogą znacząco różnić się z uwagi na różne czynniki. Należą do nich m.in:

  • lokalizacja firmy (region zatrudniania, stopa bezrobocia);
  • kapitał zakładu pracy oraz jego sytuacja finansowa;
  • ilość zatrudnionych pracowników, a także przyjmowanych przez firmę zleceń;
  • staż pracy oraz umiejętności pracownika, doświadczenie na podobnym lub takim samym stanowisku;
  • dodatkowo odbyte szkolenia oraz ukończone kursy.

Jak widać, część z powyższych czynników jest zależna raczej od terytorium, na jakim mieszka i przebywa dana osoba (także inaczej rozkładają się pensje operatorów w kraju, a inaczej zagranicą), część zależy natomiast od doświadczenia, przygotowania oraz indywidualnych predyspozycji pracownika.

Stabilna praca na atrakcyjnych warunkach

Jak podają największe portale zajmujące się gromadzeniem danych i statystykami, około 95% osób zatrudnionych na stanowisku operatora wózków widłowych posiada umowę o pracę. Oznacza to, że pracownicy tego sektora mogą cieszyć się stabilnym zatrudnieniem, ubezpieczeniem oraz bezpłatną opieką medyczną – co jest bardzo istotne i stanowi spory atut.

atrakcyjne-warunki-pracy Dodatkowo, praca na stanowisku operatora wózka widłowego wiąże się ze sporą liczbą dodatkowych benefitów. Na co, poza stabilną formą umowy oraz regularnymi wypłatami, mogą liczyć, pracownicy w tej branży?

  • prywatna opieka medyczna (dla pracownika, a często i dla rodziny);
  • świadczenia socjalne;
  • bony towarowe;
  • dofinansowanie zajęć sportowych.

Często operator wózka widłowego otrzymuje także dodatkowe ubezpieczenie (szczególnie jeśli pracuje w wyjątkowo niebezpiecznych warunkach lub obsługuje ładunki np. narażone na wybuch).

Zarobki operatorów wózków widłowych

Jak zaznaczono, wynagrodzenie operatora wózka widłowego zależy od wielu czynników i może znacząco się wahać na terenie całego kraju. W poniższym tekście jednak, podamy uśrednione stawki, które pozwolą zobrazować, ile wynosi pensja na tym stanowisku.

Średnie wynagrodzenie pracowników na stanowisku operatora wózków widłowych wynosi w 2020 roku około 3 600zł brutto. Jednak pensja, może być zarówno o 50% niższa lub wyższa. Co oznacza bardzo duży rozrzut w wysokości wynagrodzenia.
3 600 zł brutto, przy umowie o pracę to 2 575zł netto. Do tego dochodzą oczywiście jeszcze dodatkowe benefity – ubezpieczenie, opieka medyczna oraz inne, co finalnie zwiększa atrakcyjność oferty.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy, bardzo istotne jest zaproponowanie przyszłemu pracownikowi atrakcyjnej stawki, która jednak nie będzie narażała firmy na straty. Istotne może być uzależnienie jej od umiejętności oraz stażu pracy operatora. Ważne także, aby pamiętać o premiach – zarówno uznaniowych, jak i wynikających z corocznej inflacji.

Jaka stawka będzie atrakcyjna dla operatora wózka widłowego? Warto zaproponować pracownikom na start minimum wspomniane 2 575 zł netto. Jednak dla większości doświadczonych operatorów bardziej atrakcyjna będzie stawka 3 000 zł netto.
Warto pamiętać, iż operatorzy wózków widłowych za granicą otrzymują jeszcze większe wynagrodzenie na tym stanowisku – nawet do 2 – 3 tysięcy euro.

zarobki-operatorow-wozkow-widlowych Zaznaczmy jednak, iż w dużej mierze wynagrodzenie zależy również od typu obsługiwanego urządzenia – stawka operatora wózka widłowego elektrycznego czy spalinowego może być znacznie niższa niż pensja pracownika obsługującego ładowarki teleskopowe czy platformy robocze. Pomimo iż wszystkie te urządzenia potocznie zalicza się do kategorii wózków widłowych.

Czy praca na wózkach widłowych się opłaca?

To każdy rozsądzić musi już samodzielnie. Z pewnością jest to atrakcyjna opcja dla osób, które nie posiadają wyższego czy nawet średniego wykształcenia i nie boją się pracy fizycznej. Dodatkowymi atutami są: stałe zatrudnienie, atrakcyjne benefity czy chociażby normowany czas pracy (zwykle jest to praca w trybie 8-godzinnym). Dla wielu osób, to ile zarabia operator wózka widłowego będzie z pewnością pozytywnym zaskoczeniem, jednak należy pamiętać, iż praca ta wymaga odpowiedzialności zarówno za siebie, transportowany ładunek, jak i innych pracowników.

Każdy kandydat przygotowujący się do egzaminu na wózki widłowe powinien uprzednio zapoznać się z treścią pytań, które padają najczęściej w trakcie testu. Jak najlepsze przygotowanie do części teoretycznej, zdecydowanie ułatwi zaliczenie egzaminu, a także pozwoli zyskać wiedzę, która będzie przydatna w trakcie obsługi maszyn na co dzień.

W poprzednim artykule omówiliśmy kwestie wykonywania przez kandydatów na operatorów wózków widłowych – psychotestów, tym razem, celem niniejszego artykułu jest wprowadzenie oraz prezentacja popularnych pytań i odpowiedzi z egzaminu na wózki widłowe.

Egzamin na wózki widłowe określany jest także jako egzamin UDT, ponieważ organem upoważnionym do przeprowadzania go oraz oceny kwalifikacji potencjalnych operatorów wózków jezdniowych jest Urząd Dozoru Technicznego.

UDT to państwowa instytucja działająca na terenie całego kraju zajmująca się działaniami z zakresu sprawowania nadzoru nad szeroko rozumianym bezpieczeństwem urządzeń technicznych. Dotyczy to zarówno kontrolowania stanu technicznego urządzeń, od projektu aż po przeglądy w trakcie ich działania, a także sprawowania pieczy nad przygotowaniem pracowników do obsługi urządzeń technicznych.

Egzamin na wózki widłowe – zasady

Jak wiadomo z artykułu “Uprawnienia na wózki widłowe– aktualne informacje” egzamin na wózki widłowe składa się z dwóch części. Pierwsza (teoretyczna) służy ocenie wiedzy kandydata, natomiast druga – ocenie umiejętności bezpiecznego operowania pojazdem. Opłata egzaminacyjna obejmuje obydwie części i na rok 2020 wynosi 184,43zł.

Teoretyczna część egzaminu na wózki widłowe składa się z 15 pytań zamkniętych z opcją jednokrotnego wyboru odpowiedzi. W celu zaliczenia testu należy udzielić prawidłowych odpowiedzi na minimum 11 spośród nich. Egzamin trwa pół godziny.

egzamin-zasady Pozytywne zaliczenie teoretycznej części egzaminu pozwala na przejście do części praktycznej. Tak samo jak w przypadku egzaminu na prawo jazdy, egzaminowany nie ma możliwości przejścia do drugiej części egzaminu bez zdania testu. Co natomiast w przypadku, gdy kandydat na operatora nie poradzi sobie w drugiej części egzaminu i nieprawidłowo wykona manewry? W takim przypadku, niestety, należy ponownie ustalić termin, wpłacić opłatę egzaminacyjną i przystąpić ponownie do obydwu części egzaminu na wózki widłowe. Wyniki z testu wiedzy teoretycznej przepadają w przypadku negatywnej oceny praktycznej części egzaminu!

Część praktyczna, jak sama nazwa już wskazuje, obejmuje wykonanie przez operatora kilku prostych manewrów wózkiem jezdniowym. Do najczęściej stawianych przed egzaminowanymi zadań należą:

  • “ósemka”;
  • unoszenie i odkładanie ładunku;
  • przewożenie ładunku na widłach.

W trakcie części praktycznej egzaminu UDT operator wózka musi koniecznie pamiętać o zasadach bezpieczeństwa, prawidłowym przygotowaniu do jazdy (m.in. zapięciu pasów bezpieczeństwa) oraz posiadać umiejętność odczytywania diagramu udźwigu dla obsługiwanego pojazdu.

Komisja egzaminacyjna o wynikach powiadamia osobę zainteresowaną bezpośrednio po zakończeniu egzaminu.

Pytania i odpowiedzi do egzaminu na wózki widłowe

Na oficjalnej stronie UDT w sekcji Kwalifikacje osób znaleźć można aż 276 pytań, które losowo mogą pojawić się na egzaminie na wózki widłowe. Poniżej prezentujemy wybrane z nich (wraz z poprawnymi odpowiedziami, zaznaczonymi poprzez pogrubienie), tak aby ułatwić kursantom przygotowanie się do zaliczenia merytorycznej części testu.

1.Dozorem technicznym nazywamy:
a) UDT, WDT, TDT
b) Urząd Dozoru Technicznego
c) instytucje kontrolujące stan techniczny urządzeń
d) określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych i urządzeń do odzyskiwania par paliwa oraz działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego w tych obszarach.

2.Urządzenie techniczne objęte dozorem technicznym może być eksploatowane na podstawie:
a) oznaczenia CE zamieszczonego na urządzeniu
b) deklaracji zgodności wystawionej przez wytwórcę
c) ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
d) zezwolenia ustnego lub pisemnego wydanego przez uprawnionego konserwatora.

3.Dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi wykonuje:
a) Urząd Dozoru Technicznego oraz specjalistyczne jednostki dozoru technicznego
b) Urząd Dozoru Technicznego i zagraniczne jednostki dozoru technicznego
c) Urząd Dozoru Technicznego oraz upoważnione przez UDT organizacje
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.

4.Urządzenia techniczne objęte dozorem technicznym to:
a) przenośniki kabinowe i krzesełkowe
b) układnice magazynowe oraz urządzenia dla osób niepełnosprawnych
c) wyciągi towarowe i wyciągi statków
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.

pytania-do-egzaminu-hna-wozki-widlowe-operator 5.Obsługujący urządzenie techniczne może podjąć pracę gdy:
a) przeszedł odpowiednie szkolenie stanowiskowe
b) urządzenie posiada ważna decyzję zezwalająca na eksploatację
c) urządzenie posiada aktualny wpis w dzienniku konserwacji potwierdzający sprawność urządzenia
d) wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione jednocześnie.

6.Zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi może zostać cofnięte przez:
a) Państwowa Inspekcja Pracy
b) organ właściwej jednostki dozoru technicznego
c) eksploatującego urządzenie techniczne
d) inspektora BHP.

7.Obsługujący urządzenie techniczne ma obowiązek przerwać pracę gdy:
a) urządzenie jest niesprawne
b) jego stan fizyczny i psychiczny w dniu pracy jest nieodpowiedni
c) stwierdzi, że dalsza praca urządzeniem stwarza zagrożenie
d) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.

8.W przypadku niebezpiecznego uszkodzenia urządzenia technicznego lub nieszczęśliwego wypadku eksploatujący:
a) niezwłocznie dokonuje naprawy urządzenia i przekazuje do dalszej eksploatacji
b) zgłasza urządzenie do wykonania naprawy
c) niezwłocznie powiadamia UDT o zaistniałym zdarzeniu
d) powiadamia producenta urządzenia o przyczynach powstałego zdarzenia.

9.Kto dopuszcza do eksploatacji urządzenie techniczne bez ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację:
a) podlega karze grzywny lub ograniczenia wolności
b) nie podlega karze, jeżeli nie dojdzie do wypadku
c) podlega wyłącznie karze grzywny
d) podlega karze więzienia.

10.Obsługujący który jest świadkiem wypadku ma obowiązek:
a) powiadomić przełożonego
b) udzielić pomocy ofierze (lub ofiarom) wypadku
c) zabezpieczyć miejsce zdarzenia
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.

11.Obsługującemu nie wolno:
a) kontrolować stanu technicznego urządzenia
b) podnosić ładunków, których masy nie potrafi określić
c) stosować się do zapisów zawartych w instrukcji eksploatacji
d) dokonywać oględzin zewnętrznych urządzenia.

pytania-do-egzaminu-na-wozki-widlowe-praca-na-magazynie 12.Informacja dotycząca udźwigu urządzenia może być zawarta:
a) na urządzeniu technicznym
b) w instrukcji eksploatacji
c) na tabliczce znamionowej
d) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.

13.Instrukcja eksploatacji może nie zawierać:
a) podstawowych parametrów i przeznaczenia UTB
b) informacji o terminach i zakresie przeglądów konserwacyjnych UTB
c) terminów badan technicznych wykonywanych przez jednostkę inspekcyjna
d) informacji o sposobie obsługi urządzenia.

14.Księga rewizyjna urządzenia musi zawierać:
a) zbiór protokołów z badań wykonywanych przez jednostkę inspekcyjną
b) dokument, w którym odnotowywane są przeglądy konserwacyjne
c) wykaz uprawnionych operatorów
d) treść aktualnych aktów prawnych.

15.Dziennik konserwacji urządzenia technicznego prowadzi:
a)uprawniony operator
b) wyznaczony pracownik eksploatującego
c) inspektor UDT w księdze rewizyjnej urządzenia
d) konserwator urządzenia technicznego.

16.Terminy przeglądów konserwacyjnych urządzenia mogą być określone:
a) w ustawie o dozorze technicznym
b) w instrukcji eksploatacji urządzenia
c) w rozporządzeniu określającym warunki techniczne dozoru technicznego
d) odpowiedz b i c są prawidłowe.

17.Badania okresowe przeprowadza się dla urządzeń technicznych objętych dozorem:
a) ograniczonym
b) uproszczonym
c) pełnym
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.

18.Badania okresowe urządzenia technicznego są wykonywane przez:
a) konserwatora posiadającego odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne
b) inspektora organu właściwej jednostki dozoru technicznego
c) pracownika serwisu producenta
d) operatora.

19.Zaświadczenia kwalifikacyjne:
a) są terminowe z okresem ważności zgodnym z zapisami rozporządzenia w sprawie trybu sprawdzenia kwalifikacji
b) są terminowe z okresem ważności uzależnionym od ilości uzyskanych punktów na egzaminie
c) są ważne przez okres 15 lat
d) są ważne bezterminowo.

20.Osoba posiadająca Zaświadczenia kwalifikacyjne może obsługiwać:
a) tylko urządzenia wymienione w zakresie uprawnienia
b ) wszystkie urządzenia podlegające dozorowi technicznemu
c) inne urządzenia podlegające dozorowi technicznemu za zgoda pracodawcy
d) wszystkie UTB o udźwigu do 3,2 t.

pytania-do-egzaminu-na-wozki-widlowe-operatorzy Poza pytaniami z zakresu wiedzy czysto merytorycznej, na egzaminie na wózki widłowe często pojawiają się także zagadnienia bardziej techniczne, wymagające znajomości nie tylko przepisów prawa ale również budowy oraz zasad funkcjonowania wózków widłowych jezdniowych. Oto kilka z nich:

21.Które z elementów nie wchodzą w skład układu hydraulicznego wózka jezdniowego podnośnikowego?
a) pompa, zamek hydrauliczny, filtr oleju
b) manometr, zawór zwrotny, odpowietrznik
c) rozrusznik, potencjometr, silnik elektryczny
d) wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe.

22.Elementem wytwarzającym ciśnienie w układzie hydraulicznym wózka jezdniowego podnośnikowego jest:
a) silnik hydrauliczny
b) pompa hydrauliczna
c) kompresor
d) sprężarka.

23.Akumulatory w elektrycznym wózku podnośnikowym:
a) są źródłem zasilania układów
b) zapewniają stateczność wózka
c) decydują o prędkości ruchów roboczych
d) odpowiedz a i b jest prawidłowa.

24.Parametry podane przez producenta na tabliczce znamionowej akumulatorów to:
a) napięcie znamionowe [V]
b) pojemność [Ah]
c) masa własna [kg]
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.

25.Graniczne zużycie opon superelastycznych (w przypadku braku innych wytycznych) to:
a) zmniejszenie grubości opony o 25% lub do wskaźnika wyznaczającego graniczne zużycie
b) minimalna wartość bieżnika 1,6 mm
c) minimalna wartość bieżnika 2 mm
d) brak bieżnika.

pytania-do-egzaminu-na-wozki-widlowe-transport-ladunku 26.Bezpieczny sposób sprawdzenia działania zaworu przelewowego przeprowadza się:
a) z ładunkiem nominalnym na wysokości ok 1/3 wysokości podnoszenia
b) z włączonym silnikiem bez ładunku
c) wychylając i przytrzymując dźwignie mechanizmu aż do momentu uzyskania przez układ skrajnego położenia
d) odpowiedz b i c jest prawidłowa.

Egzamin UDT na wózki widłowe – podsumowanie

Przystąpienie do egzaminu na wózki widłowe nie musi wcale wiązać się ze stresem, o ile zostanie poprzedzone odpowiednimi przygotowaniami. Warto pamiętać również o tym, aby w dniu egzaminu stawić się punktualnie, wypoczętym i wyspanym.

egzamin-udt-podsumowanie
Wszystkie zagadnienia oraz pytania, a także ćwiczenia praktyczne odbyć można w ramach kursu na wózki widłowe, który przygotowuje przyszłych operatorów do pracy na wózkach jezdniowych różnego typu (od wózków widłowych elektrycznych, przez spalinowe i terenowe po wózki widłowe wysokiego składowania).

Badania oraz psychotesty wykonywane w ramach kursów na wózki widłowe, stanowią jeden z bardzo istotnych elementów w procesie ubiegania się o zezwolenia na obsługę urządzeń jezdniowych unoszących. W dużej mierze, od ich wyniku zależy dalsze “być, albo nie być” potencjalnego kandydata na operatora. Warto zatem wiedzieć, kto i kiedy musi przejść badania lekarskie oraz psychotesty na wózki widłowe.

Wykonywanie zawodu operatora wózków widłowych obarczone jest dużą odpowiedzialnością oraz wcale nie mniejszym ryzykiem. Każdy nawet najmniejszy błąd, spowodowany brakiem właściwej koordynacji czy odporności na stres, może skutkować upuszczeniem oraz zniszczeniem ładunku, a także narażeniem życia swojego i pozostałych, przebywających w pobliżu pracowników. Dlatego właśnie tak ważne jest, jeszcze na etapie przygotowań do egzaminu na wózki widłowe upewnić się, czy dany kandydat porazi sobie (zarówno pod względem manualnym, jak i psychologicznym) z obsługą urządzenia mechanicznego.

Jakie badania musi przejść kandydat na operatora wózków widłowych?

Każda osoba ubiegająca się o uprawnienia na wózki widłowe (najnowsze informacje na ich temat znajdziesz w artykule: “Uprawnienia na wózki widłowe – aktualne informacje“) musi obowiązkowo przejść badania lekarskie oraz zaliczyć z pozytywną opinią tak zwane – psychotesty na wózki widłowe.

Badania lekarskie oraz psychotesty na wózki widłowe obowiązują przyszłych operatorów:

jakie-badania-musi-przejsc-operator-wozkow-widlowych Badania na wózki widłowe powinny być wykonywane u lekarza medycyny pracy. Nie ma żadnych szczegółowych wytycznych, co do przygotowania do tego typu badań. Wystarczy, że kandydat na operatora wózków widłowych stawi się na nie:

  • wypoczęty;
  • trzeźwy;
  • z kompletem dokumentów dotyczących ew. chorób przewlekłych i informacjami na temat przyjmowanych leków.

Drugim niezbędnym badaniem, które musi przejść każdy, przed zdobyciem uprawnień, są psychotesty na wózki widłowe – czyli inaczej mówiąc – badania psychotechniczne. W tym przypadku również ważne, aby badany stawił się na nie trzeźwy, wypoczęty i z ważnym dowodem osobistym (lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość).

Więcej ważnych informacji o obydwu rodzajach badań na wózki widłowe przedstawimy w dalszej części artykułu.

Na czym polegają lekarskie badania na wózki widłowe?

Badanie na wózki widłowe nie trwa długo i nie jest nieprzyjemne, czy męczące, dlatego nie trzeba się go obawiać. W jego trakcie, lekarz medycyny pracy musi upewnić się:

  • czy badany jest w pełni sprawny psychoruchowo (jest to bardzo ważne, gdyż np. niepełnosprawność ruchowa bądź też ograniczone zdolności ruchowe wykluczają szansę na uzyskanie uprawnień na wózki widłowe);
  • czy badany nie posiada żadnych chorób, które mogłyby wykluczać jego dalsze uczestnictwo w kursie na wózki widłowe oraz operowanie tego typu urządzeniami mechanicznymi (np. czy nie choruje na epilepsję, której napady w trakcie pracy mogłyby stanowić realne zagrożenie);
  • oraz także, czy kandydat na operatora posiada dobry wzrok oraz słuch. W przypadku osób noszących szkła kontaktowe lub okulary – nadmierna wada wzroku lub słabe widzenie również może być przeciwwskazaniem do pracy w charakterze operatora wózka widłowego.

Koszt badania na wózki widłowe to ok 120-150zł. Zwykle jest on zawarty w cenie kursu na wózki, jednak wtedy badanie tego typu można przeprowadzić jedynie w miejscu wskazanym przez ośrodek szkoleniowy.

na-czym-polegaja-badania-na-wozki-widlowe Psychotesty na wózki widłowe

Operatorzy wózków widłowych należą do jednej z grup zawodowych, która ze względu na wymaganą sprawność psychoruchową, podlega także psychotestom (należą do niej także innego typu zawodowi kierowcy). Głównym celem badań psychologicznych jest poznanie zdolności szybkiej oceny sytuacji i reagowania w niebezpiecznych czy stresujących oraz wymagających okolicznościach. Testy psychotechniczne na wózki widłowe muszą zostać wykonane przed przystąpieniem do egzaminu na wózki widłowe.

W przypadku psychotestów na wózki widłowe można wyróżnić 3 etapy.
1.Pierwszy z nich to wypełnianie ankiet oraz testów w formie pisemnej. Mają one za zadanie ocenić pracę badanego pod presją czasu, zdolność koncentracji oraz logiczne myślenie.
2. Druga część psychotestów na wózki to testy aparaturowe. Dobierane są w zależności od rodzaju uprawnienia o jaki ubiega się badana osoba. Mogą to być m.in.: testy badające czas i dokładność reakcji na bodźce, odporność na zmęczenie, koncentrację oraz koordynację.
3. Rozmowa z psychologiem w formie krótkiego wywiadu, dotyczącego głównie umiejętności zachowania się w stresujących sytuacjach oraz odpowiedzialności.
Na podstawie wyników wszystkich testów oraz przeprowadzonej rozmowy psycholog podejmuje decyzję i wydaje zaświadczenie.

Do psychotestów na wózki widłowe niepotrzebna jest żadna specjalna wiedza, czy przygotowanie. Ich zadaniem jest, w głównej mierze, sprawdzenie reakcji na bodźce oraz próby prognozowania zachowań w późniejszej pracy na maszynach.

Psychotesty na wózki widłowe trwają około 1 do maksymalnie 2 godzin. Powinny być powtarzane co 5 lat w przypadku pracowników do 60 r.ż.

Pozytywna opinia podsumowująca psychotesty na wózki widłowe jest konieczna w celu przystąpienia do egzaminu UDT. W przypadku otrzymania odmownej decyzji (na podstawie choćby jednego z etapów badań, np. testów aparaturowych), kandydat na stanowisko operatora wózka widłowego musi powtórzyć badanie.

psychotesty-na-wozki-widlowe Inne badania operatorów wózków widłowych

Operatorzy wózków widłowych muszą być przygotowani na to, iż w przyszłości będą podlegali także różnego typu badaniom:

  • wstępnym;
  • okresowym;
  • kontrolnym;

co wynika z 211 artykułu Kodeksu Pracy oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30 maja 1996 roku w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników oraz zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej. Są to standardowe badania, na które najczęściej kieruje zatrudniający operatora zakład pracy, w celu potwierdzenia zdolności do pracy, a potem także wyeliminowania zagrożeń płynących z utraty koncentracji, pogorszenia stanu zdrowia czy po prostu wieku pracownika. Skierowanie może obejmować:

  • badania okulistyczne;
  • badania laryngologiczne;
  • oraz badania psychologiczne.

Profilaktyczne badania powinien przechodzić także każdy pracownik, który zmienia stanowisko pracy. Szczególnie jeśli wiąże się to ze zmianą charakteru wykonywanych zadań, stopnia zagrożenia oraz zwiększenia czynników potencjalnie groźnych dla zdrowia i życia.

Wszystkie powyższe typy badań powinien przeprowadzać lekarz medycyny pracy.

Badania na wózki widłowe – podsumowanie

W powyższym artykule zaprezentowaliśmy najważniejsze informacje dotyczące niezbędnych badań lekarskich oraz psychotestów na wózki widłowe. Pokrótce opisaliśmy na czym polegają oraz kto musi zostać im poddany.

podsumowania-badania-na-wozki Badania czy psychotesty na wózki widłowe nie powinny budzić obaw czy niepotrzebnego stresu. Każda sprawna ruchowa osoba, o dobrej koordynacji i umiejętności koncentracji – poradzi sobie z nimi bez najmniejszego problemu.

Blisko 2 lata temu na niniejszym blogu pojawił się artykuł “Formalności związane z zakupem wózka – krok po kroku”, w którym to znaleźć można było informację m.in. o obowiązujących wówczas uprawnieniach na wózki widłowe. Dziś, warto powrócić do tematu i przedstawić nowe zasady zdobywania zezwoleń na obsługę wózków jezdniowych.

Jakie przepisy regulują kwestie zdobywania uprawnień na wózki widłowe?

Podstawowym dokumentem regulującym zarówno funkcjonowanie, jak i obsługę wózków jezdniowych unoszących jest Ustawa o Dozorze Technicznym, wraz ze wszystkimi późniejszymi poprawkami oraz nowelizacjami.
To właśnie ten dokument pierwotnie określał:

  • zakres uprawnień operatorów wózków widłowych oraz tryb ich przyznawania,
  • rodzaj urządzeń podległych dozorowi technicznemu,
  • zasady modernizacji oraz eksploatacji pojazdów,
  • formy dozoru technicznego,
  • szczegóły dotyczące badań technicznych itd.

Sporo zmian w kwestii zdobywania uprawnień na wózki widłowe wniósł w życie 2019 rok. Na początek jednak przypomnijmy, jak wyglądała kwestia zdobywania zezwoleń przez operatorów do tej pory.

Uprawnienia na wózki widłowe do 2019

Przed rokiem 2019 wyróżniało się 3 kategorie uprawnień na wózki widłowe:

  • IWJO – obejmującą wózki specjalizowane oraz wózki podnośnikowe z napędem z fotelem operatora, prowadzone i zdalnie sterowane;
  • IIWJO – obejmującą pojazdy podnośnikowe z napędem, z fotelem operatora, prowadzone oraz zdalnie sterowane;
  • IIIWJO – obejmującą wyłącznie urządzenia unoszące z napędem prowadzone (czyli proste paleciaki elektryczne) lub zdalnie sterowane.

Raz zdobyte uprawnienia przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego obowiązywały na terenie całego kraju bezterminowo.
Brak państwowych uprawnień nie stanowił jednak przeszkody do podejmowania pracy w charakterze operatora wózka widłowego. Możliwe było zdobycie także zakładowych uprawnień imiennych, które wydawał na czas pracy w zakładzie kierownik zakładu (lub inna uprawniona do tego osoba). Uprawnienia zakładowe obowiązywały tylko w miejscu pracy i w czasie trwania umowy. Co zmieniło się w 2019 roku?

Koniec imiennych uprawnień na wózki widłowe

Pierwszym, przełomowym krokiem w kwestii zdobywania uprawnień na wózki widłowe było całkowite wykluczenie możliwości ubiegania się o imienne zezwolenia firmowe. Co oznacza to w praktyce? Zakłady pracy nie mają już możliwości przeprowadzania wewnętrznych szkoleń i wydawania firmowych zezwoleń na pracę dla operatorów. Wszyscy pracownicy zajmujący się obsługą wózków widłowych muszą posiadać państwowe uprawnienia na wózki widłowe, potwierdzone pozytywnie zaliczonym egzaminem przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego. A co z dotychczas wydanymi zezwoleniami na pracę?

Do kiedy są ważne imienne zezwolenia na pracę? do-kiedy-sa-wazne-imienne-zezwolenia-na-prace

W 2019 aktualizowano nowe terminy, po których imienne zezwolenia, wydane przez zakłady pracy nie będa już ważne. Termin ważności uprawnień zależny jest wyłącznie od tego, kiedy zostały wydane.
1. Imienne uprawnienia wydane przed 31.12.2004 rokiem są ważne do końca roku 2023.
2. Zezwolenia na pracę wydane pomiędzy 1.01.2005 a 31.12.2014 są ważne do końca roku 2026.
3. Uprawnienia zakładowe nabyte pomiędzy 1.01.2015 a 10.08.2018 tracą ważność z końcem roku 2027.
Obecnie nie ma już możliwości wydawania zakładowych uprawnień imiennych przez właścicieli firm!

Uprawnienia na wózki widłowe obecnie

Wraz z 1. czerwca 2019 roku w życie weszły postanowienia zawarte w nowelizacji ustawy o dozorze technicznym z 9. grudnia 2018. Jakie były najważniejsze zmiany zawarte w tym dokumencie?
Najbardziej istotna zmiana dotyczyła wprowadzenia terminowości uprawnień na wózki widłowe. W praktyce oznacza to, że raz zdobyte uprawnienia na wózki widłowe nie są już ważne bezterminowo i do końca życia. W zależności od rodzaju urządzenia ważność zezwoleń może wynosić od 5ciu do 10 lat. Terminowość uprawnień obowiązuje zarówno w przypadku operatorów, jak i konserwatorów wózków widłowych.

5-letni okres ważności uprawnień

W przypadku operatorów 5-letni okres ważności uprawnień na wózki widłowe dotyczy bardzo szerokiej grupy pojazdów, do których należą m.in:

  • wózki jezdniowe unoszące o mechanicznym napędzie wyposażone w wysięgnik;
  • wózki jezdniowe unoszące o mechanicznym napędzie i operatorem unoszonym razem z ładunkiem;
  • ruchome podesty przejezdne;
  • suwnice;
  • wciągarki oraz wciągniki;
  • różnego typu żurawie (z wyłączeniem żurawi stacjonarnych, przewoźnych i przenośnych).

Jak wspomniano 5-letni okres ważności uprawnień obejmuje także konserwatorów wózków widłowych zajmujących się naprawą:

  • wózków jezdniowych z mechanicznym napędem;
  • podestów ruchomych i platform roboczych;
  • suwnic;
  • wciągarek i wciągników;
  • żurawi (z wykluczeniem żurawi stacjonarnych).

waznosc-uprawnien-na-wozki-widlowe 10-letni okres ważności uprawnień

Uprawnienia o 10letniej ważności dotyczą operatorów:

  • wózków jezdniowych o mechanicznym napędzie bez wysięgnika i możliwości unoszenia pracowników wraz z ładunkiem;
  • różnego typu podestów ruchomych (stacjonarnych, wiszących, masztowych, umieszczonych na pojazdach kolejowych);
  • żurawi wykluczonych w pierwszym typie uprawnień (czyli stacjonarnych, przewoźnych oraz przenośnych).

W przypadku uprawnień dla konserwatorów wózków widłowych, zezwolenia na okres 10-ciu lat obowiązują tylko i wyłącznie pracowników zajmujących się naprawą żurawi stacjonarnych.

Do kiedy są ważne zdobyte przed 2019 uprawnienia na wózki widłowe?

Co istotne, tak samo jak w przypadku imiennych uprawnień na wózki widłowe, tak jak i w przypadku państwowych – ważność zdobytych zezwoleń będzie wygasać. Jednak w stosunku do uprawnień UDT, zdecydowano na wprowadzenie jednolitych zasad dla wszystkich operatorów, bez wyszczególniania okresów, kiedy to zdali oni egzaminy na wózki widłowe.
Obecnie, ważność uprawnień UDT na wózki widłowe dla wszystkich operatorów, którzy zezwolenia zdobyli przed 1.01.2019 wynosi 5 lat liczone od tej właśnie daty. Po upłynięciu tego okresu, operatorzy wózków jezdniowych będą musieli postarać się o przedłużenie swoich uprawnień. Jak to zrobić, opiszemy w dalszej części artykułu.

Jak zdobyć uprawnienia na wózki widłowe?

Zarówno rezygnacja z imiennych, zakładowych uprawnień na wózki widłowe, jak i wprowadzenie okresu ważności uprawnień UDT miały na celu podniesienie i ujednolicenie standardów związanych z bezpieczeństwem obsługi wózków jezdniowych unoszących.

Niezmienne pozostają wymagania stawiane przyszłym operatorom wózków widłowych. Kandydat na to stanowisko musi:

  • mieć ukończone 18 lat;
  • posiadać minimum podstawowe wykształcenie;
  • zdobyć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do obsługi wózków widłowych.

W celu uzyskania uprawnień należy zdać egzamin przed komisją UDT (składający się z części teoretycznej i praktycznej). Dotyczy zarówno pytań z zakresu:

  • przepisów;
  • budowy wózków widłowych;
  • mechanizmów działania oraz prowadzenia pojazdów unoszących (więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z artykułu “Jak to się robi? Czyli instrukcja obsługi wózka widłowego dla każdego!”).

Okres ważności uprawnień obowiązuje w zależności od kategorii pojazdu na 5 lub 10 lat. Po upływie tego czasu, zezwolenia na obsługę wózków tracą swoją ważność. Nie oznacza to jednak, że każdy operator musi co 5 lat ponownie podchodzić do egzaminu na wózki widłowe. Wystarczy, że odpowiednio wcześnie zadba o przedłużenie ważności uprawnień na wózki widłowe.

Jak przedłużyć uprawnienia na wózki widłowe?

W przypadku operatorów posiadających uprawnienia UDT na wózki widłowe istnieje możliwość przedłużenia tychże zezwoleń bez konieczności ponownego podchodzenia do egzaminu.
Konieczne jest jednak, aby osoba ubiegająca się o przedłużenie terminu uprawnień spełniła określone warunki:

  • wniosek o przedłużenie kwalifikacji należy złożyć na 3 miesiące przed upływem terminu ważności uprawnień;
  • wniosek musi być złożony pisemnie lub w formie elektronicznej (online);
  • złożyła oświadczenie o wykonywaniu czynnie obsługi urządzeń przez okres co najmniej 3 lat w trakcie ostatnich 5 lat.

Podsumowanie

W powyższym artykule podsumowaliśmy aktualne informacje dotyczące zdobywania i przedłużania uprawnień na wózki widłowe. Informacje te niewątpliwie przydadzą się zarówno pracownikom pełniącym już funkcje operatorów, jak i kandydatom, którzy planują podejść do kursu i egzaminu na wózki widłowe.

Wydajna praca wózka widłowego to nie tylko sprawna obsługa ładunków ale także ekonomiczne spalanie. Przed zakupem urządzenia warto dowiedzieć się jakie jest jego spalanie, ile waży wózek widłowy oraz jakie ma wymiary. Dlaczego parametry sprzętu są tak bardzo istotne? Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w poniższym artykule.

Waga i wymiary wózka widłowego – dlaczego są tak ważne?

Wielu przedsiębiorców wybierając wózek widłowy do swojej firmy koncentruje się wyłącznie na ocenie jego możliwości:

  • maksymalnego udźwigu;
  • maksymalnej wysokości unoszenia ładunków
  • opcjonalnie maksymalnej prędkości.

Ponadto pod uwagę brane są typ napędu czy dodatkowe wyposażenie. Zdecydowanie mniejszy nacisk kładzie się na sprawdzenie wagi oraz wymiarów wózka widłowego. Czy podczas podejmowania decyzji o zakupie urządzenia, to ile waży wózek widłowy i jakie są jego wymiary, jest w ogóle istotne?
I tak, i nie. Dlaczego? Wszystko zależy od rodzaju i charakteru pracy, do jakiej ma być przeznaczony nowo zakupiony sprzęt.
Waga i wymiary wózka jezdniowego unoszącego są istotne gdy:

  • należy porównać wagę urządzenia (z operatorem) obciążonego maksymalnym dopuszczalnym ładunkiem z dopuszczalnym obciążeniem podłoża, po którym będzie poruszało się urządzenie. W przypadku jeśli wózek pracuje tylko i wyłącznie na zewnątrz, przemieszcza się bo asfalcie/betonie/innego rodzaju utwardzonym podłożu – waga całkowita nie jest aż tak istotna. Inaczej jest, gdy pojazdy poruszają się po halach, magazynach itp. Wtedy konieczne jest sprawdzenie wagi wózka widłowego.
  • wózki jezdniowe unoszące będą miały ograniczone pole manewru (np. stosunkowo wąskie korytarze – choć warto pamiętać, że minimalna szerokość dróg transportowych powinna być wyliczana na podstawie szerokości urządzenia wraz z ładunkiem). Jeśli jednak wózek jezdniowy unoszący ma być urządzeniem kupowanym do istniejącego już magazynu/zakładu, w którym nie ma możliwości ewentualnej zmiany szerokości dróg transportowych ze względu na układ regałów itp, to należy dokładnie sprawdzić jego wymiary. Pod uwagę należy wziąć:
    – wysokość urządzenia;
    – szerokość pojazdu;
    – długość (istotnie może wpływać na zwrotność pojazdu).
  • a także, gdy urządzenia mają być wykorzystywane do nietypowych zadań, np. o ile wózek paletowy elektryczny z łatwością może pobrać ładunek z wnętrza ciężarówki, o tyle tradycyjny widlak nie poradzi sobie z tego typu zadaniem, gdyż jego wymiary są zdecydowanie za duże.

dlaczego waga i wymiary wozka są tak wazne Jak widać, waga oraz wymiary kupowanego urządzenia mają bardzo duże znaczenie. Zbyt duży lub zbyt ciężki pojazd może po prostu nie mieścić się na niewielkiej przestrzeni.
Dodatkowym, choć już nie decydującym argumentem, dla którego warto wcześniej poznać wagę oraz wymiary wózka widłowego jest konieczność przetransportowania go po zakupie. W przypadku problemów z transportem, warto dowiedzieć się, czy nie ma możliwości dowozu urządzenia pod wskazany adres.

Wymiary wózka widłowego

Jeśli pada pytanie – jakie są wymiary wózka widłowego? Nie sposób odpowiedzieć na nie w jednoznaczny sposób. Wszystko zależy bowiem od konkretnego typu urządzenia (czy jest to wózek widłowy czołowy, wózek terenowy czy np. wózek wysokiego składowania).
Poza tym, istotna jest marka i model sprzętu (gdyż każdy producent dysponuje własnymi projektami i wytycznymi, co do rozmiarów produkowanych urządzeń).
Warto jednak, każdorazowo, podczas zakupu sprzętu upewnić się, czy jego wymiary nie będą kolidowały z szerokością przejazdów i dróg transportowych w magazynie.

Waga widlaka

Tak samo jak w przypadku wymiarów wózków jezdniowych unoszących, tak i jeśli chodzi o wagę – trudno podać jedną, niezmienną wartość, która charakteryzowałaby wszystkie urządzenia i jasno stwierdzić, ile waży wózek widłowy.
Wraz ze wzrostem maksymalnego dopuszczalnego udźwigu, wzrasta także waga całkowita wózka widłowego (ze względu na konieczność montowania w pojazdach przeciwwagi). Ponadto wózki widłowe elektryczne zwykle mają większą wagę niż wózki czołowe spalinowe, których waga w przybliżeniu wynosi:

  • ok 3 000 kg – dla wózków o udźwigu ok 1 500kg;
  • ok 4 000 kg – dla wózków o udźwigu ok 2 500kg;
  • ok 5 000 kg – dla wózków o udźwigu ok 3 500kg itd.

Ważne – jeśli sprawdzasz wytrzymałość podłoża na jakim będzie poruszał się zakupiony wózek, nie zapominaj, iż do tego, ile waży wózek widłowy należy doliczyć maksymalne dopuszczalne obciążenie. Bez tego obliczenie nie będzie miało sensu, gdyż wózek co prawda mógłby się poruszać po podłożu, ale bez żadnego obciążenia.

Spalanie wózków widłowych

Gdy wiadomo już jakie są wymiary oraz ile waży wózek widłowy, warto przejść do trzeciego zagadnienia, czyli tego, ile pali wózek widłowy. Spalanie, co oczywiste, dotyczy jedynie urządzeń z napędem spalinowym (wózki elektryczne wyposażone są w akumulatory ładowane do prądu). Nie trzeba chyba dodawać, iż kwestia tego, jakie jest spalanie wózków widłowych ma realny wpływ na koszty związane z utrzymaniem pojazdu. Im niższe spalanie – tym mniejsze koszty eksploatacji urządzeń.
Wózki widłowe spalinowe dzielą się na dwie kategorie:

  • urządzenia napędzane gazem LPG;
  • urządzenia z napędem Diesel.

Jednak spalanie nie zależy tylko i wyłącznie od rodzaju stosowanego napędu. Wpływ na nie ma wiele różnorodnych czynników.

ile pali wózek widłowy Od czego zależy spalanie w wózku widłowym?

W trakcie pracy na wózku jezdniowym unoszącym może się zdarzyć, iż raz pojazd będzie miał większe, a raz mniejsze spalanie. To całkowicie normalne. A wynika to (podobnie jak przy spalaniu w samochodach osobowych) z szeregu okoliczności, które wywierają mniejszy lub większy wpływ na poziom zużycia paliwa czy gazu.
Od czego zależy spalanie?
Czynników jest wiele, m.in:

  • stan techniczny wózka i jego wiek (a przy tym model oraz zaawansowanie zastosowanych rozwiązań technologicznych);
  • długość pokonywanych odcinków drogi oraz stan nawierzchni;
  • waga transportowanego ładunku;
  • ilość wykonywanych dziennie cykli pracy (intensywność pracy);
  • warunki atmosferyczne i temperatura;
  • doświadczenie operatora wózka widłowego;
  • jakość paliwa.

Jak widać, na spalanie wózka widłowego wpływa wiele składowych.

Ile wynosi spalanie dla wózków spalinowych?

Zakłada się szacunkowo, iż w przypadku wózków spalinowych, spalanie wynosi:

  • od 1,5 do 3 litrów na godzinę dla wózków o udźwigu 1 500 kg – 3 000kg;
  • od 3 do 6 litrów na godzinę dla pojazdów o udźwigu od 3 500 kg – 10 000kg;
  • od 6 do 9 litrów na godzinę dla wózków o udźwigu od 10 500 do 16 000kg.

Oczywiście, tak jak wspomniano powyżej, są to jedyne dane przybliżone, które mogą się różnić w zależności od zmiennych czynników.

Podsumowanie

W powyższym artykule zaprezentowano odpowiedzi na popularne i często padające pytania:

  • ile waży wózek widłowy;
  • ile pali widlak;
  • jakie są wymiary wózków jezdniowych.

Mamy nadzieję, że przedstawione informacje pomogą jeszcze lepiej skoncentrować się na analizowaniu ofert wózków jezdniowych unoszących, a jednocześnie pomogą zwrócić uwagę na istotne, choć często pomijane zagadnienia.

Sprawnie przebiegający transport wewnętrzny i magazynowy to podstawy funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Dlatego tak istotny jest dobry stan techniczny oraz stateczność wózków widłowych. Czym jest stateczność? Jakie mogą być przyczyny jej utraty i jak im zapobiegać? Tego warto się dowiedzieć!

Czym jest stateczność wózka widłowego?

Stateczność wózka widłowego to nic innego jak jego umiejętność zachowania równowagi w każdej pozycji roboczej, zarówno gdy pojazd jest obciążony, jak i gdy nie posiada ładunku. Pojęcie stateczności odnosi się nie tylko do wózków widłowych, ale także do:

  • podestów ruchomych;
  • suwnic;
  • żurawi;
  • wciągników;
  • dźwigów.

Parametr ten jest bardzo istotny z punktu widzenia każdego z tych urządzeń, gdyż dzięki zachowaniu stateczności, wózki widłowe przemieszczają się i transportują ładunki w sposób bezpieczny i nienarażony na przewrócenie się (nawet podczas wykonywania manewrów takich jak skręcanie czy unoszenie).

Dla zapewnienia stateczności wózki widłowe oraz inne urządzenia transportu bliskiego wyposaża się w szereg przydatnych elementów zabezpieczających, które mają na celu zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Są to m.in:

  • ograniczniki prędkości jazdy;
  • ograniczniki prędkości wykonywania ruchów roboczych (np. unoszenia i opuszczania ładunków na widłach);
  • system zwalniający prędkość jazdy podczas wykonywania manewru skręcania;
  • czujniki oraz dobrze widoczne kontrolki;
  • system SAS.

System SAS – co to?

SAS – czyli System Aktywnej Stabilności jest to dodatkowe zabezpieczenie wprowadzone przez producentów dla wózków widłowych Toyota. Pozwala on na monitorowanie najważniejszych parametrów pracy wózka, dzięki czemu zmniejsza ryzyko i minimalizuje przestoje oraz pozwala zwiększyć wydajność sprzętu. W jaki sposób?
Dzięki SAS operator ma możliwość monitorowania:

  • wysokości, na jaką został uniesiony ładunek;
  • położenia, w tym kąta nachylenia, masztu;
  • prędkości pracy masztu;
  • ułożenia wideł (dzięki funkcji “wyrównania wideł”).

Dzięki wszystkim tego typu funkcjom, praca na wózkach unoszących staje się łatwiejsza i szybsza. Operator ma możliwość obsłużenia większej ilości palet, a mimo to – liczba wypadków zmniejsza się.

Jak zadbać o stateczność wózka widłowego?

Zapewnienie dobrej stateczności wózka widłowego to nie tylko wybór sprzętu wyposażonego w odpowiednie funkcje, zabezpieczenia i systemy, ale także wiele czynności, o które może i powinien samodzielnie zadbać operator wózka.
Na czym polega dbanie o dobrą stateczność wózka widłowego? Jako, że pojazdy te już z założenia projektowane i produkowane są tak, aby odznaczać się dobrą solidnością oraz statecznością, najważniejsze zadania to:

  • kontrolowanie stanu technicznego pojazdu;
  • użytkowanie pojazdu tylko i wyłącznie zgodnie z zasadami i instrukcją obsługi;
  • usuwanie usterek na bieżąco, zanim zdążą przekształcić się w groźne awarie.

Pokrótce opowiemy o nich poniżej.

Kontrolowanie stanu technicznego pojazdu

Jak powszechnie wiadomo – wózki jezdniowe unoszące podlegają pod nadzór Urzędu Dozoru Technicznego, dlatego też objęte są regularnymi przeglądami. Jednak kontrola stanu technicznego urządzeń w dużej mierze należy również do zadań operatora wózka widłowego, który to powinien umieć ocenić, czy w trakcie obsługi wózek nie uległ awarii, lub nie zaistniała sytuacja, w której praca sprzętu powinna zostać natychmiast przerwana.
O tym, co należy sprawdzić w pojeździe przed rozpoczęciem pracy przeczytacie w artykule: “Jak to się robi? Czyli instrukcja obsługi wózka widłowego dla każdego!”.

kontrolowanie-stanu-technicznego-pojazdow Użytkowanie pojazdu zgodnie z zasadami

Istnieje wiele zasad dotyczących obsługi wózków jezdniowych unoszących. Jednak dla zachowania stateczności wózka widłowego najważniejsza jest zasada mówiąca o tym, iż operator nie może unosić ani transportować ładunków, których waga jest większa niż dopuszczalny maksymalny udźwig urządzenia. Co oznacza po prostu, iż stanowczo zabronione jest przeciążanie wózka!
Przeciążony wózek traci swoją stateczność a jego przemieszczanie nie jest bezpieczne. Uszkodzeniu mogą ulec nie tylko transportowane ładunki, ale również mechanizmy pojazdu. W najgorszym wypadku, nadmiernie przeciążony pojazd może całkowicie utracić możliwość pracy, co skończy się przestojem w pracy.

Usuwanie usterek na bieżąco

Jak każdy wie, niewielkie usterki, nieusuwane, z czasem mogą przeobrazić się w większe i poważniejsze awarie. Dlatego tak ważny jest szybki czas reakcji oraz zwracanie uwagi na wszelkie niepokojące symptomy dotyczące wózka jezdniowego:

  • wydłużony czas reakcji;
  • świecące się kontrolki w pojeździe;
  • gasnący silnik;
  • problemy hydrauliczne z unoszeniem/opuszczaniem ładunków;
  • opadanie wideł;
  • nietypowy kolor spalin ( w przypadku wózków widłowych spalinowych).

Wszystkie wątpliwości lepiej od razu zgłaszać i konsultować z przełożonym lub konserwatorem wózków widłowych.

Co może spowodować utratę stateczności wózka widłowego?

Jak wspomniano, jednym z powodów utraty stateczności wózka widłowego może być jego nadmierne przeciążenie Ale nie jest to jedyny powód, przez który wózek może stracić równowagę. Innymi przyczynami bywają:

  • nieusunięte awarie np. po kolizji z przeszkodą lub powstałe w wyniku nieumiejętnej obsługi;
  • samodzielne modernizowanie i przekształcanie elementów układów nie przebiegające pod kontrolą wyszkolonych techników;
  • wykorzystywanie urządzeń do innych celów, niż są przeznaczone, niezgodnie z zastosowaniem;
  • a nawet – nierównomierne rozłożenie ładunku na widłach czy niedostosowanie prędkości do warunków i stanu podłoża.

Przyczyny utraty stateczności przez pojazd mogą być różne, jednak najważniejsze jest, aby operator wózka widłowego potrafił odpowiednio zachować się, gdy prowadzony przez niego pojazd utraci stateczność.

Co zrobić gdy wózek widłowy utraci stateczność?

W przypadku nagłej utraty stateczności przez wózek widłowy należy przede wszystkim zachować zimną krew i nie wpadać w panikę.
W przypadku jazdy po pochyłościach, jeśli wózek zacznie się staczać, surowo zabronione jest wyskakiwanie z niego. Zaleca się, aby operator chwycił mocno kierownicę, zaparł się nogami o podłogę a plecami o fotel.
Jednak ogólnie powinno się unikać jazdy wózkiem jezdniowym unoszącym po pochyłościach. A w przypadku jeśli zachodzi taka konieczność – ładunek umieszczony na widłach zawsze powinien być zwrócony w stronę wzniesienia, bez znaczenia czy wózek wjeżdża czy zjeżdża po pochyłości.
Zabrania się także zawracania oraz przejeżdżania w poprzek wózkiem na wszelkiego typu pochyłościach.

Stateczność a egzamin na wózki widłowe

Stateczność wózka widłowego jest tematem często pojawiającym się na egzaminie na wózki widłowe. Pytanie, jakie może paść dotyczy samego terminu oraz tego, czym jest stateczność. Jednak egzaminujący mogą zapytać także o to, jakie czynniki mają decydujący wpływ na stateczność pojazdu. Odpowiedź brzmi:

  • nachylenie terenu i stan podłoża;
  • stan ogumienia i ciśnienie w oponach;
  • położenie środka ciężkości ładunku;
  • ogólny stan techniczny wózka jezdniowego;
  • indywidualne umiejętności operatora z zakresu obsługi i prowadzenia wózków widłowych.

Podsumowanie

Zachowanie stateczności wózka widłowego jest bardzo ważne w celu zapewnienia sprawnego transportowania i składowania ładunków. Na stateczność wpływ ma wiele różnych czynników – od stanu technicznego urządzenia po rodzaj nawierzchni po jakiej porusza się urządzenie oraz stan opon. A jeśli Twoje opony w wózku widłowym potrzebują wymiany – sprawdź artykuł “Opony do wózków widłowych – jak wybrać odpowiednie?”. Zapraszamy!

Maszt do wózka widłowego jest jednym z najważniejszych elementów całej konstrukcji pojazdu, gdyż to właśnie on odpowiada za wykonywanie operacji unoszenia ładunków. W poniższym artykule przedstawimy popularne rodzaje masztów, podpowiemy, jak można sprawdzić czy maszt w pojeździe działa poprawnie oraz zaprezentujemy urządzenia, które nie mogłyby się obyć bez masztów w codziennej pracy.

Maszt jest kolejnym istotnym elementem wózka jezdniowego unoszącego, który omawiamy w naszym artykule, zaraz po:

  • widłach – o których możecie przeczytać w artykule: Widły do wózków widłowych – na co zwracać uwagę przy ich wyborze?;
  • przedłużkach do wideł;
  • oponach do wózków;
  • akumulatorach – więcej o nich dowiecie się z tekstu: Akumulator do wózka widłowego – najważniejsze informacje;
  • butlach gazowych;
  • czy w końcu dodatkowym wymiennym osprzęcie do widlaków.

Układ podnoszenia w wózku widłowym

Maszt stanowi jeden z ważniejszych elementów układ podnoszenia w wózku jezdniowym unoszącym. Dlatego na początek przyjrzymy się samemu układowi podnoszenia oraz innym jego niezbędnym elementom. A są to:

  • karetka – inaczej określana mianem płyty czołowej; toczy się po rolkach wzdłuż prowadnic, równolegle w stosunku do masztu; do karetki przymocowuje się widły, natomiast ona sama jest montowana do masztu;
  • łańcuch – jego zadaniem jest podwieszanie karetki i połączenie jej z tłokiem siłownika za pomocą rolek; wyróżnia się łańcuchy rolkowe oraz płytkowe;
  • widły – montowane do karetki.

Maszt do wózka widłowego – jaką pełni funkcje?

Znajduje się on na przednim moście napędowym. Jego mocowanie zabezpieczone jest na konieczność transportowania ładunków o dużej wadze poprzez przyspawanie elementów mocowania siłownika na dużym obwodzie.
Jak wspomniano na wstępie, bez udziału masztu do wózka widłowego nie mogłyby się obyć żadne działania związane z unoszeniem ładunków. To właśnie maszt odpowiada za spełnianie najważniejszej roli w składowaniu wysokim, umożliwiając podniesienie towarów na niezbędną wysokość. Ponadto, maszt pomaga zapewnić równowagę uniesionego ładunku oraz bezpieczne operacje związane z pobraniem towaru z regału i opuszczeniem z wysokości.
Można śmiało powiedzieć, iż maszt ma bezpośredni wpływ na wydajność pracy wózków unoszących w trakcie wykonywania wszystkich operacji na wysokościach z ładunkami.

W których pojazdach montuje się maszty?

Maszty do wózków widłowych, jak sama nazwa wskazuje wykorzystywane są w urządzeniach transportu bliskiego jakimi są wózki widłowe, a w szczególności w:

Zadania do jakich używa się pojazdów z masztem w dużej mierze warunkuje rodzaj masztu, jaki został zamontowany w wózku.

Rodzaje masztów do wózków widłowych

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje masztów do wózków widłowych:
1. Standardowy Maszt Simplex – charakteryzuje się niewielkim zakresem unoszenia – co sprawdza się np. gdy widły wózka pełnią funkcję stołu roboczego; jest umieszczony centralnie; w jego przypadku karetka pojazdu jest unoszona równocześnie z ramą masztu wewnętrznego;
2. Podwójny maszt typu Duplex – stosowany przede wszystkim w urządzeniach o średnim i dużym udźwigu maksymalnym; w ramie wewnętrznej posiada zamontowany wysuwany siłownik, dzięki któremu unoszona jest karetka pojazdu, rama wewnętrzna unoszona jest przez kolejne dwa boczne siłowniki; umożliwia poziomy transport bez podnoszenia masztu;
3. Potrójny maszt typu Triplex – wykorzystywany w operacjach związanych z koniecznością unoszenia ładunków na duże wysokości, co umożliwiają mu zamontowane aż dwie ramy wewnętrzne; zapewnia łatwe i bezpieczne rozsuwanie wideł oraz transport poziomy towarów bez podnoszenia masztu.

Kiedy wymienić maszt w wózku widłowym?

kiedy-wymienic-maszt-w-wozku Jak wszystkie inne elementy wózka widłowego, tak samo i maszt może ulec awarii, efektem której będzie konieczność jego wymiany. Do najczęstszych przyczyn, mogących doprowadzić do awarii masztu zalicza się:

  • nadmierne przeciążenie pojazdu (niezastosowanie się do informacji o maksymalnym dopuszczalnym udźwigu wózka widłowego);
  • zastosowanie pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem;
  • uszkodzenia wynikające z nieprawidłowego operowania wózkiem, w wyniku którego doszło do kolizji pojazdu lub upadku ładunku z uniesionych wideł.

Ponadto maszt wymaga konieczności wymiany na nowy, jeśli nie pełni już efektywnie swojej funkcji:

  • unoszenie ładunku nie jest płynne;
  • występuje problem z osiągnięciem maksymalnej wysokości unoszenia (lub z uniesieniem ładunku w ogóle);
  • uniesiony ładunek opada;
  • maszt lub karetka są odkształcone, posiadają uszkodzenia typu wgniecenia, pęknięcia itp.

Zaniepokoić powinny także:

  • wyciek oleju z siłowników;
  • nieprawidłowo zainstalowane widły;
  • nienaturalny dźwięk podczas pracy masztu.

Jak wykonać test masztu do wózka widłowego?

Jeśli nie wiesz, czy układ podnoszenia w Twoim wózku działa prawidłowo, czy należy go już wymienić – możesz wykonać bardzo prosty test. Unieś na widłach dowolny ładunek o masie równej maksymalnemu dopuszczalnemu udźwigowi wózka na wysokość ok 20cm. A następnie obserwuj. Widły, obciążone maksymalnym ładunkiem będą powoli opadać. Dopuszczalne jest jeżeli będzie się to odbywało około 1 cm na 1 minutę. Jeżeli natomiast ładunek opada znacznie szybciej, to znak, że należy skontaktować się z Serwisem Wózków Widłowych.

O czym należy koniecznie pamiętać?

o-czym-nalezy-koniecznie-pamietac Dla zachowania bezpieczeństwa i dłuższej żywotności masztu do wózka widłowego należy pamiętać o tym, aby:

  • ograniczać niepotrzebne ruchy przechyłu masztu w tył i przód podczas wykonywania operacji załadunku i rozładunku;
  • nie przechylać masztu do przodu do czasu aż ładunek nie znajdzie się bezpośrednio nad podłożem;
  • w trakcie rozładunku towaru na dużej wysokości należy na początku wyprostować maszt na niewielkiej wysokości (ok 20cm) a dopiero w następnej kolejności przystąpić do podnoszenia ładunku;
  • nie należy przechylać gwałtownie masztu, gdy ładunek jest uniesiony;
  • należy regularnie przesmarowywać maszt od strony ślizgu wsparcia.

Podsumowanie

Maszty do wózków widłowych pełnią bardzo ważną funkcję, ponieważ odpowiadają (razem z całym układem podnoszenia) za unoszenie ładunków, tym samym umożliwiając składowanie średnie i wysokie.
Współcześnie przedsiębiorcy nie wyobrażają sobie już prac magazynowych bez wydajnych urządzeń wyposażonych w maszty. Jednak, aby zachować długo maszt w dobrym stanie technicznym, należy wykorzystywać wózek tylko zgodnie z przeznaczeniem, nie przeciążać go i regularnie poddawać kontrolom.

Wymiana butli gazowej w wózku widłowym często wiąże się z dużym stresem. Jednak zupełnie niepotrzebnie! Zachowując zdrowy rozsądek i stosując się do wskazówek zawartych w naszym artykule z pewnością uda się przeprowadzić ten proces szybko i skutecznie!

W poprzednim artykule omawialiśmy zagadnienia dotyczące akumulatorów do wózków widłowych elektrycznych, tym razem przeanalizujemy całkowicie odmienny sposób zasilania urządzeń podnośnikowym – czyli napęd LPG.

Gdzie wykorzystuje się butle gazowe?

Butle gazowe wykorzystuje się jako źródła napędu w wózkach widłowych spalinowych oraz wózkach terenowych i stanowią alternatywę dla napędu paliwowego. Butle gazowe stanowią zbiorniki o masie nieprzekraczającej 11kg. Umieszczony w nich gaz ma postać płynną mieszanki propanu, butanu oraz innych gazów węglowodorowych (metanu, etanu, propylenu itp.). Normalnie mieszanina określana jako LPG ma postać gazową, jednak celowo skrapla się ją , gdyż w stanie płynnym przybiera ona objętość ponad 200% mniejszą!
Napęd gazowy działa w ten sposób, iż po zamontowaniu butli i odkręceniu zaworu, gaz dostarczany jest za pomocą wysokociśnieniowego węża do zbiornika elektrozaworu z filtrem, a następnie do reduktora. To właśnie w reduktorze zachodzi istotny proces, polegający na zmianie stanu skupienia mieszanki (postać płynna przekształca się ponownie w gazową). Po uruchomieniu silnika, w pojeździe wytwarza się podciśnienie, które oddziałowuje na parownik i sprawia, że membrany są wprowadzane w ruch. Gaz dostarczany jest do mieszalnika, gdzie po połączeniu się z powietrzem z zewnątrz tworzy mieszankę, która napędza silnik pojazdu.

Gdzie wykorzystuje się butle gazowe? LPG jest mieszanką łatwopalną, dlatego każdorazowo zarówno w przypadku wymiany butli, jak i codziennej obsługi wózka spalinowego należy zachować dużą ostrożność oraz stosować się do przepisów.

Wymogi dotyczące butli gazowych

Butle gazowe muszą spełniać określone normy i wymogi określone przez Dozór Techniczny, także ich obsługa objęta jest ściśle ustalonymi przepisami. Ciśnienie w zbiornikach przenośnych powinno wynosić 1,6MPa, a z kolei butle stalowe podlegają badaniu technicznemu co 10 lat.
Ponadto, stosowane w wózkach widłowych butle gazowe powinny posiadać tabliczki fabryczne z informacjami o:

  • typie przechowywanego gazu;
  • nazwie producenta;
  • numerze fabrycznym zbiornika;
  • pojemności butli (określanej w litach);
  • masie pustej butli oraz masie netto ładunku;
  • ciśnieniu.

Butle gazowe powinno się składować pionowo w specjalnie do tego przystosowanych miejscach – np. w niezabudowanych klatkach magazynowych (co zapewnia dobrą wymianę powietrza). Tego typu magazyny w celu zachowania bezpieczeństwa muszą być oddalone o:

  • 8 metrów – od budynków mieszkalnych lub użytku publicznego;
  • 3 metrów – w przypadku innego typu zabudowań.
    Wytyczne te dotyczą magazynów, które posiadają na stanie do 40 zbiorników z gazem (w których łączna masa gazu nie może przekraczać jednak 440kg). Dodatkowo magazyny tego typu powinny być wyposażone w przynajmniej jedną gaśnicę proszkową o masie min. 9kg.
    Butli gazowych nie można natomiast składować w miejscach wykorzystywanych do przechowywania żywności, w sąsiedztwie silnych źródeł ciepła (np. w kotłowniach); w pomieszczeniach zamkniętych pod powierzchnią ziemi czy w miejscach postoju pojazdów silnikowych (w tym wózków jezdniowych podnośnikowych).

Czym różnią się butle domowe a butle do wózka widłowego?

Pomimo, iż butle do użytku domowego oraz butle przeznaczone do wózków widłowych wyglądają podobnie, różnią się od siebie i nie mogą być stosowane zamiennie (!). Butle do wózków widłowych napełniane są w 80%, a w przeciwieństwie do domowych zbiorników posiadają wewnątrz specjalną rurkę, która umożliwia całkowite zużycie gazu.
Istotną różnicą są także występujące w dobrej jakości profesjonalnych butlach do wózków widłowych dodatkowe filtry oraz zawory do usuwania oleju pochodzącego z pomp do napełniania butli.

Przepisy regulujące wymianę butli gazowych w wózkach widłowych

Nie każdy wie, iż uzyskanie uprawnień na wózki widłowe nie jest równoznaczne z uzyskaniem uprawnień pozwalających na wymianę butli gazowej w tymże pojeździe. W tym celu każdy operator musi odbyć dodatkowe szkolenie z zakresu bezpiecznej wymiany oraz eksploatacji butli gazowej w wózku widłowym, co określone zostało w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem z dnia 15. grudnia 2017r. Przepis ten jasno mówi, że “Operator wózka zasilanego gazem oraz osoba dokonująca wymiany butli z gazem w tych wózkach są przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany”. Jeśli operator nie posiada właściwym uprawnień, wymianę butli powinno gazowej w wózku widłowym powinno powierzyć się konserwatorowi lub Serwisowi Wózków Widłowych.
Istotne jest także, iż kategorycznie zabrania się samodzielnego napełniania butli gazem. Czynność ta może być wykonywana tylko przez wyspecjalizowane w tym zakresie zakłady, posiadające stosowne zezwolenia.

Kiedy wymienić butlę w wózku widłowym?

Oczywistym sygnałem do wymiany butli gazowej jest niski poziom gazu w zbiorniku. Jednak jak poznać, że ma się do czynienia z taką sytuacją? Gdy w butli zacznie brakować gazu, w wózku powinna zaświecić się kontrolka sygnalizująca. Inną, częstą oznaką braku gazu w butli jest nierównomierna praca oraz gaśnięcie silnika pojazdu. W obydwu tych przypadkach należy bezpiecznie przerwać wykonywaną pracę, udać się do miejsca przeznaczonego do wymiany butli i (w przypadku braku stosownych uprawnień) poinformować konserwatora lub serwis o konieczności podjęcia takiej czynności. Kiedy wymienić butlę w wózku widłowym?

Wymiana butli gazowej

Wymianę butli gazowej warto każdorazowo rozpocząć od założenia rękawic ochronnych, które pozwolą uniknąć odmrożeń. Cały proces powinien odbywać się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, w celu uniknięcia zatrucia gazem LPG oraz jego przykrych konsekwencji.
Pierwszą czynnością musi być usunięcie pustej butli po gazie. Aby tego dokonać, należy zakręcić zawór dopływu gazu w butli, a następnie odłączyć przewód doprowadzony do zawory butli. Kolejnym krokiem jest odpięcie zatrzasków, po czym można już wyciągnąć pustą butlę. Na koniec należy jeszcze pamiętać o zakręceniu zaślepki na jej zawór oraz odłożeniu zbiornika w specjalne, wyznaczone do tego miejsce.
Przed zamontowaniem nowej butli gazowej należy koniecznie sprawdzić, czy zbiornik nie jest uszkodzony i czy mieszanka gazu jest prawidłowa (jak wspomniano, informacje te widnieją na tabliczce fabrycznej). Jeśli wszystko się zgadza, można przystąpić do procesu zakładania nowej butli. W tym celu należy odkręcić zaślepkę z nowej butli, dokładnie sprawdzić stan uszczelki na zaworze a także gwintu, który łączy butlę z przewodem elastycznym. Następnie umieścić butlę na leżąco w odpowiednim miejscu i zapiąć zatrzaski. Potem pozostało już tylko odkręcenie zaworu butli i sprawdzenie szczelności układu. Co ważne! Zaworu butli nie należy odkręcać zbyt szybko, gdyż może dojść do rozprężenia gazu!
Choć opisany tu proces wymiany butli gazowej w wózku widłowym może się wydawać prosty i nieskomplikowany, ze względu na charakterystyczne właściwości gazu LPG należy w jego trakcie zachować szczególną czujność i ostrożność. Niepokojące powinno być każde uszkodzenie mechaniczne butli, nieszczelność układu doprowadzającego gaz do silnika czy nawet nadmierna emisja spalin wózka, po zamontowaniu nowej butli.

Podsumowanie

W powyższym artykule zaprezentowaliśmy odpowiedź na pytanie, jak wymienić butlę gazową w wózku widłowym. Ponadto, wskazaliśmy wytyczne dotyczące składowania i przechowywania butli oraz przepisy prawne regulujące obsługę tego typu zbiorników.
Mamy nadzieję, że wszelkie operacje z wykorzystaniem butli gazowej do wózków widłowych, dzięki naszym radom będą łatwiejsze oraz bezpieczniejsze.

Akumulator do wózka widłowego stanowi główne źródło napędu wszystkich elektrycznych pojazdów należących do tej kategorii. Zapewnienie mu właściwej konserwacji oraz prawidłowa obsługa może znacząco przedłużyć jego żywotność. Wszystko, co warto wiedzieć o akumulatorach do wózków widłowych znajdziesz w przygotowanym przez nas artykule!

Baterie trakcyjne i akumulatory do wózków widłowych

Akumulatory czyli inaczej baterie trakcyjne mogą mieć zróżnicowaną budowę oraz parametry. Wśród nich wyróżnić można dwie podstawowe grupy:

  • z elektrolitem w żelu;
  • z elektrolitem ciekłym.

Bateria trakcyjna w wózku widłowym składa się z dwóch dwu-woltowych ogniw, płyty pancernej i prętów ołowianych. Od jej mocy zależy przede wszystkim gęstość występującego elektrolitu.
Podstawową funkcją akumulatora w wózku widłowym jest magazynowanie i dostarczanie energii oraz zapewnienie przeciwwagi dla maszyny.

Gdzie wykorzystuje się akumulatory do wózków widłowych?

Gdzie wykorzystuje się akumulatory do wózków widłowych

Akumulatory mogą być wykorzystywane w wielu różnego typu urządzeniach, takich jak m.in:

  • wózki widłowe elektryczne,
  • podnośniki magazynowe,
  • wózki platformowe,
  • polerki podłogowe, myjki oraz zamiatarki,
  • urządzeniach wykorzystywanych w miejscach, gdzie panują niebezpieczne warunki (np. sytuacja zagrożenia wybuchem), są to: stacje energetyczne, lotniska, rafinerie itp.

Jeśli chodzi o główny temat powyższego artykułu- czyli akumulatory przeznaczone stricte do wózków widłowych, to stosuje się je w każdym rodzaju wózków określanych jako “elektryczne”:

W każdym z tych pojazdów akumulatory odpowiedzialne są za dostarczenie energii niezbędnej do poruszania się i wykonywania czynności związanych z obsługą ładunków oraz składowaniem. Tego typu pojazdy wykorzystuje się przede wszystkim w transporcie magazynowym odbywającym się wewnątrz pomieszczeń: na halach produkcyjnych, w przestrzeni sklepowej oraz magazynowej. Wynika to z faktu, iż wózki akumulatorowe nie emitują do środowiska niebezpiecznych i szkodliwych spalin. Wymagają natomiast regularnego ładowania i wymiany.

Kiedy wymienić baterię w wózkach widłowych?

Szczególnie istotne jest, aby planując przystąpienie do czynności ładowania akumulatora w wózku widłowym zadbać o to, aby nie był on w rozładowany całkowicie. Nawet w przypadku, gdy bateria nie będzie użytkowana przez dłuższy okres, nie powinno się dopuścić do jej całkowitego rozładowania, poprzez ładowanie jej przynajmniej raz na 30 dni. Ma to na celu zachowanie baterii w dobrym stanie i przedłużenie jej żywotności.
Pozytywny wpływ na ograniczenie i spowolnienie procesu samowyładowania się akumulatora do wózka widłowego, ma przechowywanie go w chłodnym (ale suchym) miejscu.

Jak wymienić akumulator w wózku widłowym?

Dawniej, wymiana baterii w wózku widłowym wiązała się z szeregiem skomplikowanych czynności i do jej wykonania niezbędne było wykorzystanie drugiego sprawnego wózka widłowego lub suwnicy. Wymieniana bateria musiała zostać uniesiona, a następnie w powietrzu przetransportowana poza obrys wózka. Po jej odłożeniu, w powietrze unoszono naładowaną baterię i tę za pomocą dźwigu lub specjalistycznych “zwiesi” wprowadzano na miejsce zużytego elementu. Tym sposobem znacząco ograniczało się produktywność całego zakładu pracy, gdyż wiązał się z koniecznością chwilowego wyłączenia z obsługi dwóch pojazdów oraz dwóch pracowników jednocześnie. Rozwiązanie to było również niebezpieczne zarówno dla osób, wykonujących te czynności, jak i wiązało się z dużym ryzykiem uszkodzenia pojazdu.
Obecnie, dzięki zastosowanemu w wózkach jezdniowych rozwiązaniu, polegającemu na wprowadzeniu bocznej wymiany akumulatora, do przeprowadzenia operacji wymiany akumulatora w wózku widłowym wystarczy wózek paletowy elektryczny lub ręczny. Poniżej omówimy pokrótce dwie wyżej wymienione metody wymiany akumulatora w wózku widłowym.

Metoda 1

Pierwsza z metod wymiany akumulatora w wózku widłowym odbywa się przy użyciu elektrycznego paleciaka. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż w jego trakcie nie występuje zagrożenie uszkodzenia któregokolwiek z elementów pojazdu, a ryzyko ewentualnych obrażeń czy urazów u operatorów również zostało wyeliminowane. Cała wymiana baterii odbywa się szybko i sprawnie, nie generując dodatkowych kosztów.

Metoda 2

Druga metoda jest równie, jeśli nawet nie bardziej, wygodna i chętnie wykorzystywana w trakcie czynności związanych z wymianą baterii. Polega na wykorzystaniu ręcznego wózka paletowego, który doskonale sprawdza się nawet podczas wymiany akumulatora w wózkach z kabinami. Warto podkreślić, iż do obsługi pojazdu w tym przypadku niezbędna jest jedna, a nie, jak dawniej, dwie osoby.

W obydwu przypadkach wózki paletowe służą do przetransportowania baterii do stołów, gdzie system rolek umożliwia dalsze ich przemieszczenie, a potem naładowanie. Minusem tego rozwiązania jest fakt, iż wymaga wygospodarowania dodatkowego miejsca w magazynie, które pozwalałoby na ulowanie stanowiska ze stołem rolkowym. Z tego właśnie powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na zastosowanie u siebie w zakładzie pracy mobilnych stołów transferowych, które umożliwiają ładowanie baterii w dowolnym miejscu magazynu czy hali.

Zmiany konstrukcyjne (boczna wymiana baterii) wprowadzone w wózkach jezdniowych sprawiły, iż znacznie poprawiła się wydajność pracy a także czas wymiany akumulatora w wózkach widłowych. Nowoczesne rozwiązania z zakresu budowy pojazdu, mają także niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo operatorów obsługujących wózki.

Jak zadbać o dobry stan akumulatora w wózku widłowym?

Jak zadbać o dobry stan akumulatora w wózku widłowym Na dobry stan akumulatora wpływa wiele różnorodnych czynników. Nie wszystkim możemy przeciwdziałać, jednak przed wieloma można próbować się uchronić. O co warto zadbać?
1. Regularne uzupełnianie poziomu elektrolitu wodą destylowaną (raz w tygodniu w przypadku pracy 8-godzinnej). Czynność ta może być wykonywana przez operatorów.
2. Akumulatory do wózków widłowych co ok 3-5 lat powinny zostać odsiarczone. Zwykle ich żywotność określana jest na 1500 cykli, natomiast z każdym cyklem zwiększa się zasiarczenie akumulatora.
3. Zachowanie standardów bezpieczeństwa. Szczególnie groźne jest dokonywanie samodzielnych przeróbek. Jedną z najczęściej dokonywanych jest omijanie cel, w przypadku gdy jedna z nich ma zwarcie elektryczne i powoduje nadmierne rozładowanie baterii. Sposób ten jest wyjątkowo niebezpieczny, gdyż pozbywając się zwarcia, naraża się akumulator na przeładowanie.
Ponadto, wszelkie niepokojące sygnały związane z wyglądem czy działaniem baterii powinny być niezwłocznie sprawdzane i zgłaszane konserwatorowi wózków widłowych.

Podsumowanie

Akumulator do wózka widłowego - podsumowanie Akumulatory do wózków widłowych to bardzo ważne elementy ich budowy, bez których funkcjonowanie wózków elektrycznych byłoby całkowicie niemożliwe. Dbanie o właściwy stan techniczny baterii jest istotne, głównie dlatego, iż jedynie ich poprawna eksploatacja może zapewnić długą żywotność akumulatora i jego wydajną pracę.

Na rynku obecnych jest wiele różnorodnych rodzajów oraz modeli opon do wózków widłowych. Jak wybrać właściwy? Czym kierować się przy wyborze i jak właściwie dobrać rozmiar opon? Na te pytania odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule!

Jak w każdym pojeździe wyposażonym w opony, tak i w widlaku, elementy te pełnią bardzo istotną funkcję. To między innymi dzięki nim pojazd może poruszać się płynnie i pokonywać przeszkody. Od przyczepności opon zależy bezpieczeństwo przewożonego ładunku oraz samego operatora, dlatego tak ważne jest, aby były prawidłowo dobrane oraz regularnie kontrolowane. Opony do wózków widłowych powinny być dobierane na podstawie trzech decydujących czynników:

  • rodzaju pojazdu;
  • typu podłoża po jakim się porusza;
  • charakteru transportowanych materiałów/towarów.

Oczywiście dodatkowym czynnikiem, mającym niebagatelny wpływ na wybór konkretnego modelu opon do wózków widłowych jest cena.
Wśród opon do wózków widłowych wyróżnić można dwa podstawowe rodzaje, które różnią się od siebie zarówno pod względem budowy, ceny, sposobu montażu, jak i zastosowania. Są to opony superelastyczne oraz pneumatyczne.

Pełne opony do wózków widłowych

Pełne opony do wózków widłowych wzięły swoją nazwę bezpośrednio od sposobu swojej budowy – w całości wypełnione są one gumą i nie posiadają wolnych przestrzeni na powietrze. W ich konstrukcji pod bieżnikiem znajduje się warstwa amortyzująca, a pod nią warstwa bazowa. W zależności od ilości warstw wyróżnia się opony superelastyczne oraz elastyczne– czyli opony 2-u i 3 warstwowe.
Dwuwarstwowa opona do wózka widłowego w całości wykonana jest z gumy i nie posiada warstwy amortyzującej. Z tego powodu wykorzystywana jest najczęściej na płaskich równych powierzchniach i utwardzonych podłożach. Jej zaletą jest niska cena.
Opona trójwarstwowa jest bardziej zaawansowana, gdyż została dodatkowo wyposażona w warstwę amortyzującą (SOFT), co pozwala znacząco podnieść komfort jazdy oraz zmniejszyć ilość drgań, nawet podczas przejazdów na nierównych podłożach.

pelne-opony-do-wozkow-widlowych Zalety montażu pełnych opon

Pomimo, iż opony pełne odznaczają się niewielką i umiarkowaną amortyzacją, istnieje wiele zalet ich montażu, m.in.:

  • nie ma możliwości przebicia opon pełnych; nawet jeśli przez przypadek wbije się w nie niewielki przedmiot (gwóźdź czy kamień) będą one w stanie dalej się poruszać;
  • opony pełne bardzo trudno ulegają odkształceniom, nawet pod dużym naporem ładunku;
  • opony do wózków widłowych tego typu odznaczają się długą żywotnością; pomimo iż są nieco droższe od opon dętkowych, to ich zakup jest opłacalny, ponieważ dzięki solidnej konstrukcji są wytrzymałe;
  • istnieje możliwość zamontowania tego typu opon w wersji niebrudzącej – czyli takich, które nie pozostawiają śladów nawet na jasnych i gładkich powierzchniach czy płytkach.

Wady montażu pełnych opon

Do głównych wad wykorzystanie opon elastycznych i superelastycznych można zaliczyć:

  • słabszą amortyzację;
  • konieczność wymiany tego typu opon przy wykorzystaniu specjalistycznych pras hydraulicznych;
  • wysoką cenę.

Gdzie montuje się opony pełne?

Pełne opony do wózków widłowych montuje się w większości wózków jezdniowych poruszających się wewnątrz pomieszczeń. Zatem mogą być wykorzystywane zarówno w:

Ten rodzaj opon, dzięki możliwości zastosowania typu Non-Marking (nie zostawiających śladów) jest często i chętnie wykorzystywany w branży spożywczej, a także wszędzie tam, gdzie liczy się zachowanie porządku i czystości (np. w drukarniach).

Dętkowe opony do wózków widłowych

detkowe-opony-do-wozkow-widlowych Opony dętkowe bywają inaczej nazywane oponami pneumatycznymi. W przeciwieństwie do opon superelastycznych nie są one wypełnione w całości gumą, a (podobnie jak opony samochodowe) sprężonym powietrzem. W ich przypadku bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponie – zgodnego z wytycznymi przekazanymi przez producenta. Wyróżnia się dwa główne rodzaje opon dętkowych: opony radialne i diagonalne.
Opony radialne (najbardziej spośród wszystkich zbliżone do opon samochodowych) są zdecydowanie bardziej wytrzymałe niż diagonalne opony do wózków widłowych. Z kolei te drugie są wybierane często ze względu na bardzo niską cenę.

Zalety montażu opon dętkowych

Pomimo, iż to opony pełne są znacznie trwalsze, równie często podczas zakupu wybiera się opony dętkowe. Jakie są zalety ich zakupu?

  • opony dętkowe są tańsze niż opony pełne;
  • ten rodzaj opon cechuje doskonała amortyzacja, a co za tym idzie wysoki komfort jazdy nawet po nierównych powierzchniach a także możliwość transportowania delikatnych, wrażliwych na stłuczenia ładunków, bez wykonywania zbędnych drgań;
  • wymiana opon dętkowych jest szybka i łatwa.

Wady montażu opon dętkowych

Pomimo wielu istotnych zalet, ten rodzaj opon do wózków widłowych posiada także wady:

  • opony dętkowe są zdecydowanie mniej wytrzymałe i trwałe (w porównaniu z oponami pełnymi);
  • opony te mogą ulec przebiciu. W takiej sytuacji pojazd zostaje wykluczony z dalszej eksploatacji, aż do czasu wymiany uszkodzonego elementu.

Gdzie montuje się opony dętkowe?

gdzie-montuje-sie-detkowe-opony-do-wozkow-widlowych Ze względu na doskonałą amortyzację opony dętkowe montowane są najczęściej w pojazdach, które poruszają się na zewnątrz, po nierównych powierzchniach czy wzniesieniach:

Ponadto, wykorzystuje się je także z powodzeniem na obszarach, gdzie panuje ryzyko zagrożenia wybuchem (np. w przemyśle chemicznym).

Jak odczytać oznaczenia na oponach?

W przypadku wymiany opon w wózku widłowym bardzo ważne jest nie tylko prawidłowe dobranie rodzaju opony, ale także właściwy wybór jej rozmiaru. Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem (szczególnie jeśli mowa o wymianie opon) jest odczytanie wartości z powierzchni zamontowanej obecnie opony.
Jakie oznaczenia można znaleźć na oponie do wózka widłowego?
Opony pełne zawierają zwykle informację o (kolejno):

  • szerokości opony podanej w calach;
  • średnicy obręczy podanej w calach;
  • ewentualnych dodatkowych informacjach, takich jak: przeznaczenie do szybkiego montażu, zwiększona amortyzacja lub informacja o niepozostawianiu śladów przez oponę.

Natomiast informacjami, jaki można wyczytać z powierzchni opony dętkowej są:

  • szerokość opony podana w calach;
  • średnica obręczy podana w calach;
  • liczba przekładek – oznaczona literą “PR”;
  • ewentualnie występująca sama litera “R”.

Poza tym na oponach znajduje się standardowo oznaczenie marki producenta.

Kiedy należy wymienić oponę w wózku widłowym?

Jak zaznaczono na wstępie prawidłowo zamontowane opony do wózków widłowych są bardzo ważnym elementem współodpowiedzialnym za efektywną pracę całego pojazdu. Właściwy stan opon podlega również kontroli wykonywanej przez Urząd Dozoru Technicznego, mającej na celu sprawdzenie stanu technicznego oraz dopuszczenie do pracy pojazdu.
Istnieje kilka sytuacji, w których należy bezwzględnie wymienić opony do wózków widłowych, m.in. gdy:

  • zużycie opony przekroczyło 16mm;
  • nastąpiło przebicie lub wybrzuszenie opony dętkowej; także w przypadku, gdy widoczne są płótna w oponie;
  • opona pełna została uszkodzona w znaczny sposób, uniemożliwiający dalsze poruszanie się (np. z jej powierzchni wystają druty).

O wymianie opon do wózków widłowych warto zadecydować także w przypadku, gdy radykalnej zmianie ulega charakter pracy wózka, np. teren po jakim ma poruszać się widlak. Warto wtedy maksymalnie dopasować cały jego osprzęt do nowych warunków, tak aby eksploatacja wózka mogła przebiegać sprawnie i bez zakłóceń.

Podsumowanie

opony-do-wozkow-widlowych-podsumowanie

Solidne i wytrzymałe opony do wózków widłowych mogą z powodzeniem być wykorzystywane w pojeździe przez wiele lat. Warto jednak dbać o ich prawidłową eksploatację oraz regularnie kontrolować stan techniczny, a w przypadku usterki czy uszkodzenia – jak najszybciej podjąć decyzję o ich wymianie na nowe.